جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تلفن تماس

051-38414858

جراحی آندوسکوپی سینوس

جراحی آندوسکوپی سینوس

جراحی آندوسکوپی سینوس در سالیان اخیر و با توجه به پیشرفت تکنولوژی، مورد توجه بسیاری از جراحان قرار گرفته است. در گذشته عمل آندوسکوپی توسط برش های خارجی انجام می شد و جراح تنها با استفاده از گاز و پانسمان، خونریزی بیمار را کنترل می کرد که در این حالت بیمار ناراحتی و درد زیادی را تحمل می کرد، اما امروزه با استفاده از تجهیزات پیشرفته، درمان سینوزیت با جراحی آندوسکوپی به راحتی قابل انجام است.

در ادامه این مقاله مفید و کاربردی با همراه باشید تا به شما اطلاعات بیشتر و کاملتری ارائه دهیم…

فیلم عمل جراحی آندوسکوپی سینوس

 

جراحی آندوسکوپی سینوس چیست ؟

جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس یکی از شناخته شده ترین و پیشرفته ترین عمل ها برای درمان سینوزیت بینی و رفع انسداد سینوس ها، مشکلات مخاطی و… محسوب می گردد.

عمل جراحی آندوسکوپی سینوس برای درمان سینوزیت

ابزار این جراحی آندوسکوپ است، وسیه ای فلزی و ظریف که یک دوربین تلسکوپی به سر آن متصل است و توسط جراح داخل سوراخ های بینی قرار داده می شود و از این طریق می تواند سینوس ها و داخل بینی را ببیند و آنها را بررسی نماید. طبق گفته دکتر الهام آذرنوش متخصص گوش و حلق و بینی در مشهد ، پزشک می تواند با استفاده از این دستگاه به قسمت های داخل بینی دسترسی پیدا کرده و مشکلات را رفع نماید.

امروزه عمل آندوسکوپی سینوس، با حداقل پانسمان، کمترین میزان درد و دوره نقاهت کوتاه انجام پذیر است.

درصد بسیار بالایی از مشکلات بینی خصوصا بیماری های مخاطی که احتمال آن می رود در MRI یا سی تی اسکن به خوبی مشخص نباشد، به راحتی با آندوسکوپ قابل تشخیص است. ویژگی دیگر آندوسکوپ نسبت به سایر روش های رادیولوژی و تصویربرداری، عدم نیاز به پرتوهای مضر است، بنابراین برای همه افراد بدون مشکل قابل استفاده است و حتی خانم های باردار نیز بدون نگرانی می توانند از این روش استفاده کنند.

 

آندوسکوپی سینوس به چه دلایلی انجام می شود؟

عمل آندوسکوپی سینوس ممکن است به دلایل زیر انجام شود:

  • گرفتگی دهانه سینوس ها
  • عود سینوزیت مزمن
  • اختلال در تخلیه ترشحات و تهویه سینوس

اسنداد سینوس ها می تواند به دلیل تورم مخاط ها ناشی از عفونت بینی، حساسیت، تنگی مجرای خروجی سینوس، انحراف بینی و یا انسداد پولیپ بینی همراه باشد.

 

روش جراحی اندوسکوپی سینوس چگونه است؟

در این جراحی توسط آندوسکوپ و دوربینی که به آن وصل می شود، امکان بررسی و مشاهده سینوس ها با کیفیت بالا و بزرگنمایی زیاد برای پزشک جراح فراهم می شود. سپس پس از بررسی دقیق، مشکلات سینوس از جمله انسداد طبیعی و یا پولیپ بینی توسط ابزار ایمن از بینی خارج می شود.

هدف از جراحی آندوسکوپی سینوس شناسایی کانال های ارتباطی سینوس ها به بینی و بزرگ کردن کانال ها و منافذ تنگ می باشد، در این حالت امکان خروج ترشحات و مخاط سینوس به بینی فراهم می گردد.

روش جراحی آندوسکوپی سینوس

این جراحی یکی از موثرترین و ایمن ترین روش ها برای درمان انسداد سینوس ها است. در صورت نیاز برای صاف کردن تیغه میانی بینی و همچنین شاخک های بینی از ابزارهای کاربردی و ویژه ای استفاده می شود.

لازم بذکراست در این جراحی هیچ برشی بر روی بینی ایجاد نمی شود و عملیات جراحی تنها از داخل سوراخ های بینی انجام می شود به همین دلیل بیمار می تواند پس از عمل آندوسکوپی سینوس در همان روز از بیمارستان و یا کلینیک مرخص شود.

 

آیا عمل آندوسکوپی بینی درد داره ؟

در این جراحی از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی به تشخیص پزشک متخصص استفاده می شود که در بی حسی موضعی ناحیه اطراف بینی و حفره های سینوس بی حس می شود. بیهوشی عمل بینی به روش عمومی به معنای این است که با استفاده از داروهای بیهوشی بیمار به خواب رفته و در حین عمل هیچ دردی را احساس نمی کند.

 

مدت زمان عمل سینوزیت و آندوسکوپی بینی

در اغلب موارد جراحی آندوسکوپی کمتر از یک ساعت و به صورت سرپایی در بیمارستان انجام می شود. نیاز به بستری بعد از عمل نمی باشد و یا مدت زمان بستری بودن در بیمارستان بسیار کوتاه می باشد.

 

تفاوت جراحی آندوسکوپی سینوس با سایر عمل ها در چیست؟

با توجه به اینکه در عمل آندوسکوپی تنها دهانه سینوس گشادتر می شود و فقط بخشی از بینی و سینوس که دچار مشکل است تحت جراحی قرار می گیرد، بنابراین از آسیب به بافت سالم بینی که باعث اختلال در حرکت مخاط بینی می گردد جلوگیری می کند. این اصلی ترین تفاوت این جراحی با سایر روش های جراحی سینوس است.

 

با انواع جراحی سینوس آشنا شوید

اغلب افراد در هر سمت صورت خود چهار سینوس دارند که در مجموع هشت سینوس در اطراف صورت وجود خواهد شد. عمل جراحی آندوسکوپی سینوس را می توان بر روی همه سینوس ها از جمله اتموئید، اسفنوید، ماکسیلاری و سینوس پیشانی انجام داد.

سینوس های اتموئید مابین چشم ها قرار دارند، سینوس های اسفنوید یا پروانه ای در مرکز سر قرار گرفته اند، سینوس ماکسیلاری در گونه قرار دارد و در نهایت سینوس پیشانی هم مشخصا در پیشانی قرار گرفته اند.

انواع جراحی سینوس

ممکن است بعضی از افراد به دلیل تفاوت در آناتومی بینی و بدن خود بعضی از سینوس ها را نداشته باشند. سینوزیت یک یا بعضی از این سینوس ها را می تواند درگیر کرده و تحت تاثیر قرار دهد.

به همین دلیل لازم است برای بررسی نشانه ها و شناسایی علامت های بیماری، معاینات آندوسکوپی سینوس در مطب پزشک انجام شده تا با گرفتن سی تی اسکن، سینوس های متلهب و آنهایی که نیاز به بازشدن و رفع انسداد دارند مشخص گردد.

 

بهترین جراح آندوسکوپی سینوس چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

متقاضیان این عمل باید سعی کنند در انتخاب بهترین جراح آندوسکوپی سینوکس نهایت دقت را داشته باشند تا بتوانند پزشک متخصصی که در این زمینه تجربه و مهات کافی و لازم را داشته باشد انتخاب نمایند.

یکی از روش ها آن است با افرادی که قبلا این عمل جراحی را انجام داده اند مشورت نمایید. همچنین با جستجو در اینترنت و یا پیج اینستاگرام پزشکان معتبر و شناخته شده می توانید جراح مناسب را پیدا کنید.

در اینجا لیستی از موارد مهم آماده کرده ایم که می تواند شما را در انتخاب بهترین جراح آندوسکوپی یاری کند :

  • دارابودن سابقه پزشکی معتبر
  • داشتن تخصص کافی
  • داشتن تجربه بالا که از انجام عمل های بسیار به دست آمده باشد.
  • درصد بالای رضایت مندی بیماران از نتیجه عمل
  • داشتن نمونه کارهای موفق
  • از علم روز دنیا و آخرین روش های درمان و جراحی اطلاع داشته باشد.
  • قدرت تصمیم گیری در شرایط اضطراری و بحرانی
  • به جزئیات جراحی و مراحل درمان توجه و دقت کافی داشته باشد.

 

مهم ترین نکات آمادگی قبل از عمل آندوسکوپی سینوس

  1. بهتر است قبل از جراحی شرح سابقه ای از بیماری ها و حساسیت های دارویی خود را به پزشک خود اعلام کنید.
  2. توجه داشته باشید قبل از عمل پزشک یکسری آزمایشات قبل از عمل بینی برای شما تجویز خواهد کرد که میبایست آنها را انجام داده و در روز عمل نتیجه آزمایشات را همراه خود داشته باشید.
  3. همچنین پزشک مصرف دارو را جهت کاهش التهاب برای شما تجویز خواهد کرد که لازم است طبق دستور پزشک آنها را مصرف نمایید.
  4. استعمال سیگار قبل از جراحی می تواند بر نتیجه عمل تاثیرگذار باشد و بهبودی را با تاخیر همراه می سازد، به همین دلیل سیگاری ها باید مصرف دخانیات را یک ماه قبل از عمل جراحی ترک کنند.
  5. مصرف داروهایی مثل آسپرین و ادویل که موجب افزایش احتمال خونریزی می شود ممنوع است.

 

بعد از عمل سینوس چه باید کرد ؟ + توصیه های مهم برای مراقبت بعد از جراحی سینوس

برای اینکه نتیجه مطلوبی از جراحی آندوسکوپی سینوس بگیرید، مراقبت های بعد از آن از اهمیت بالایی برخوردار است که در زیر به چند مورد از این توصیه ها اشاره می کنیم :

  1. مدت زمان بهبودی پس از عمل آندوسکوپی سینوس حدودا دو هفته است که در این مدت لازم است تمامی نکته های گفته شده را با دقت انجام دهید تا سریعتر بهبود پیدا کنید.
  2. به حالت نیمه نشسته استراحت کنید و زمان خواب از چند بالش استفاده کنید، این کارها به کاهش ورم بینی و صورت کمک می کند.
  3. از یک دستگاه مرطوب کننده جهت حفظ رطوبت سینوس و بینی در محل خواب و استراحت خود استفاده کنید.
  4. تا جای ممکن هوای خانه را تمیز و پاک نگاه دارید.
  5. استفاده از کمپرس سرد بعد از عمل جراحی توصیه می شود. می توانید کمپرس سرد را بر روی یکی از دو چشم خود قرار دهید تا درد کاهش پیدا کند.
  6.  پانسمانی که برای جمع کردن ترشحات زیر بینی قرار داده می شود را مرتبا باید تعویض کنید.
  7. برای تمیزکردن داخل بینی به هیچ عنوان از هر نوع دستمال استفاده نکنید. برای این منظور بهتر است یک دستمال زیر بینی قرار دهید.
  8. در صورت احساس سرماخوردگی از داروهای ضداحتقان که پزشک تجویز نموده استفاده کنید.
  9. از خم و راست شدن و بلندکردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  10. زمان استفاده از کامپیوتر یا موبایل زاویه سر و صورت را به سمت بالا قرار دهید و صورت خود را تحت هیچ شرایطی به سمت پایین خم نکنید.
  11. ورزش بعد از عمل بینی را باید رعایت کنید، ورزش‌های سنگین و هوازی در طول دوره بهبودی نباید انجام داد اما می توانید روزانه پیاده روی داشته باشید.
  12. برای تمیزکردن اسکار بینی یا زخم ها بهتر است گوش پاک کن و محلول پراکسید استفاده کنید. بعد از تمیز کردن داخل بینی می توانید از پمادی که برای شما تجویز شده و با استفاده از یک گوش پاک کن تمیز داخل سوراخ های بینی را مرطوب کنید.

 

عوارض بعد از عمل آندوسکوپی سینوس

سینوس ها در مجاورت اعضاء حیاتی و مهم بدن مانند مغز و چشم ها قرار دارند؛ بنابراین عمل آندوسکوپی حساسیت بسیار بالایی داشته و از این رو باید در انتخاب بهترین جراح آندوسکوپی سینوس بسیار با دقت عمل نمود چرا که هر چقدر جراح مهارت و تجربه بالاتری داشته باشد، عوارض این جراحی به طرز چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

عوارض بعد از عمل آندوسکوپی سینوس

عوارض عمل آندوسکوپی سینوس بسیار کم و گذراست و شامل موارد زیر می شود :

  • خونریزی حفیف پس از عمل آندوسکوپی معمولا به مدت 3 الی 5 روز کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد.
  • در روزهای ابتدایی پس از عمل آندوسکوپی مقداری فشار و درد سیسنوسی مورد انتظار است.
  • ممکن است تا یک هفته پس از عمل همواره احساس خستگی شدید داشته باشید که طبیعی است و بهتر است برای بهبودی کامل، مرخصی یک هفته ای از محل کار خود را در نظر بگیرید.
  • ترشحات بینی و گرفتگی یا انسداد بینی از عوارض عمومی جراحی بینی است که در هفته نخست تجربه خواهید کرد که پس از گذشت زمان حدود 2 تا 3 هفته ای به مرور رفع خواهد شد.

 

هزینه جراحی آندوسکوپی سینوس بر چه اساسی تعیین می شود؟

همواره یکی از دغدغه های متقاضیانی که در مشهد قصد انجام عمل دارند، پرداخت هزینه آن است. درست مانند بسیاری از عمل های دیگر نظیر هزینه عمل بینی در مشهد، عمل آندوسکوپی سینوس هم با توجه به اینکه آندوسکوپی سینوس ممکن است با هدف تشخیص بیماری و یا با هدف درمان به صورت جراحی انجام گیرد، هزینه انجام آن هم متغیر خواهد بود.

عواملی که می تواند در محاسبه و تعیین هزینه جراحی آندوسکوپی سینوس تاثیرگذار باشد شامل موارد زیر خواهد بود :

  1. میزان پیشرفت بیماری و حادبودن مشکل سینوس ها
  2. دستمزد جراح بر اساس مهارت و تجربه وی
  3. هزینه مطب، کلینیک یا بیمارستان
  4. داروها و ابزارهایی که در عمل مورد استفاده قرار می گیرد.

uofmhealth.org : منبع

دکتر الهام آذرنوش فلوشیپ فوق تخصصی رینولوژی
جراحی زیبایی بینی و صورت و اندوسکوپی سینوس

بهترین جراح آندوسکوپی سینوس در مشهد دکتر الهام آذرنوش

اینستاگرام دکتر آذرنوش :dr.elhamazarnoush@