سینوزیت مزمن

سینوزیت مزمن چیست و چه علائمی دارد؟

سینوزیت مزمن به عنوان یکی از مشکلات آزار‌‌دهنده شناخته می‌شود و هر فردی که علائم سینوس مداوم یا عود‌کننده را تجربه می‌کند، باید برای درمان به متخصص گوش و حلق و بینی یا سینوس مراجعه کند. دکتر الهام آذرنوش درمان سینوس را فراتر از مدیریت آن و علت را برای تسکین طولانی مدت هدف قرار می‌دهند.

هر فردی که عفونت سینوسی دارد، مهم است که بداند تنها تکیه بر داروهای طبیعی، مانند داروهای ضداحتقان، شستشوی بینی و غیره، ممکن است تا حدودی تسکین کوتاه مدت را برای برخی از مبتلایان به سینوس فراهم کند، اما برای تسکین طولانی مدت یا دائمی، بیماران از درمان های موثرتری برای سینوزیت مزمن بهره‌مند می‌شوند.

اگر دوست دارید در مورد سینوزیت و راه حل های درمان آن بیشتر بدانید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید…

سینوزیت مزمن چیست ؟

در شرایطی که التهاب بافت‌‌ها و ترشحاتی که از مخاط خارج می‌شود، موجب تورم سینوس‌ها در دراز مدت گردد، به این حالت سینوزیت مزمن یا پایدار گفته می‌شود.

سینوزیت مزمن چیست

تفاوت آن با سینوزیت حاد در این است که سینوزیت حاد زمان سرماخوردگی در فرد مشاهده می‌شود و در زمان کوتاهی حدودا یک هفته او را درگیر می‌کند، اما احتمال باقی ماندن سینوزیت‌های مزمن تا ماه‌ها بعد وجود دارد.

به عبارتی دیگر اگر علائم و نشانه‌های سینوزیت بیش از 12 هفته باقی بمانند، می‌توان پی به این نوع سینوزیت برد.

این اختلال می‌تواند در درازمدت، تنفس فرد را با مشکل مواجه کند. بعضی از درمان‌های خانگی و یا طب سنتی می‌تواند برخی از علائم آن را بهبود دهند اما در اکثر مواقع، مراجعه به متخصص با تجربه نیاز است تا طی بررسی بیشتر نسبت به تجویز دارو و … صورت پذیرد.

علائم سینوزیت مزمن

برای اینکه متوجه شوید به این بیماری دچار شده‌اید یا خیر لازم است به علائم آن توجه کنید. همانطور که پیش‌تر هم گفتیم در صورتی که چند تا از این نشانه‌ها را برای بیش از 12 هفته داشتید، لازم است به وجود این اختلال حساس شده و برای درمان به پزشک مراجعه کنید :

• سفت شدن راه تنفس بینی
  • ترشح سبز رنگ بینی
  • سردرد و سنگینی سر
  • گلو درد
  • گوش درد
  • اختلال در حس بویایی یا چشایی
  • خلط گلو
  • احساس ناراحتی در صورت

راهکارهای موثر برای درمان سینوزیت مزمن

در ادامه چند راهکار ساده اما تاثیرگذار را می‌خواهیم به شما معرفی کنیم :

استراحت و نوشیدن آب بیشتر، به همین سادگی!

درمان خانگی سینوزیت

کم آبی بدن و خستگی در هنگام مبارزه با عفونت سینوسی رایج است. یکی از اشتباهات رایج بسیاری از مبتلایان به سینوس این است که به جای درمان این عارضه بی اعتنا از کنار آن عبور می‌کنند. در حالی که با استراحت و نوشیدن مایعات بیشتر برای جلوگیری از کم آبی بدن، می‌توان مدت زمان عودهای مزمن سینوس را کوتاه‌تر کرد.

کم آبی بدن باعث می‌شود مدت زمان بهبود سینوس‌های ملتهب یا عفونی تخلیه مخاطی طولانی تر شود.

حتی در صورت وجود آبریزش بینی یا ترشحات داخل بینی، رطوبت مناسب برای رقیق شدن ترشحات مخاطی و کاهش میزان تحریک، خشکی و فشار در مجاری بینی برای بهبود توانایی تنفس فرد بیمار ضروری است.

خودمراقبتی و داروهای بدون نسخه ممنوع!

قوی ترین داروی سینوزیت

مبتلایان به سینوس که به آلرژی بهاری و حساسیت فصلی هم گرفتار شده‌اند، ممکن است از داروهای ضداحتقان، آنتی هیستامین‌ها و سایر داروهای بدون نسخه برای درمان علائم خود استفاده کنند. باید توجه داشته باشید که عفونت‌های مزمن سینوسی هرگز از بین نمی‌روند و علائم به طور نامحدود عود می‌کنند.

استفاده طولانی مدت از داروهای خانگی برای عفونت سینوسی می‌تواند اثرات نامطلوبی برای سلامتی ایجاد کند و با گذشت زمان، این راه حل‌ها می توانند کارایی خود را نیز از دست بدهند.

معاینه و جراحی

عفونت‌های مزمن سینوسی که به داروها و درمان‌ها پاسخ مطلوبی نمی‌دهند، می‌بایست توسط روش‌هایی حتما توسط پزشک در مطب معاینه شده و یا جراحی نیاز داشته باشند. این روش‌ها برای بیماران مبتلا به عفونت‌های سینوسی که به درمان دارویی مقاوم هستند یا اینکه سینوس‌ها به دلیل ناهنجاری در مجرای بینی ایجاد شده مناسب است.

درمان سینوزیت غیرجراحی شامل دسترسی به بافت‌ها و حفره‌های سینوسی پر از احتقان یا ملتهب از طریق سوراخ‌های بینی با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های میکروجراحی است.

درمان از طریق سینوپلاستی با بالون

در روش سینوپلاستی با بالون، سوراخ‌های باریک بینی و راه‌های هوایی سینوسی را بزرگ‌تر می‌کنند تا فشار را کاهش داده و مخاط را تخلیه کند تا بیمار راحت‌تر نفس بکشد.

جراح این روش را با قرار دادن بالون‌های کوچک طبی داخل سوراخ‌های بینی و سینوس‌ها انجام می‌دهد. سپس آنها را باد می‌کند تا مجرای سینوسی و مجاری تنفسی بینی باز شود. پس از برداشتن بالون، بیمار در آینده کمتر به درمان سینوس نیاز پیدا می کند.

سینوپلاستی با بالون در برخی موارد تسکین دائمی عفونت‌های مزمن سینوسی را موجب می شود.

درمان در مطب انجام می‌شود، بنابراین نیازی به داروهای مسکن نیست، اگرچه بیماران برای به حداقل رساندن هرگونه ناراحتی احتمالی، بی‌حسی موضعی دریافت می‌کنند. اکثر بیمارانی که با روش سینوپلاستی با بالون درمان می‌شوند، حداقل زمان دوره نقاهت را تجربه می‌کنند، بنابراین زمان بهبودی بسیار کوتاه‌تر خواهد شد.

جراحی آندوسکوپی

عمل جراحی سینوزیت مزمن برخی از بیماران مقدار قابل توجهی از بافت غیرطبیعی، پولیپ بینی یا مشکلات ساختاری در بینی خود دارند و نمی‌توانند از سایر درمان‌های سینوزیت بهره‌مند شوند.

جراحی آندوسکوپی سینوس برای مبتلایان به سینوس مزمن و عود کننده که می‌خواهند برای همیشه از شر پولیپ خود خلاص شوند، ایده‌آل است. در این روش گاهی اوقات استفاده از بیهوشی عمومی برای راحتی بیمار، ایمنی و سایر موارد ضروری است.

برای انجام این روش، جراح از یک لوله باریک که به دوربین آندوسکوپی مخصوص متصل است، برای دیدن داخل سوراخ‌های بینی و فضاهای سینوسی استفاده می‌کند تا بافت‌های بیمار و مشکلات ساختاری در غضروف و استخوان را شناسایی کند.

با روش جراحی آندوسکوپی سینوس، جراح می‌تواند موانعی که باعث ایجاد انسداد بینی و مانع از تخلیه مخاط و جریان هوا شده را شناسایی کند. همچنین از ابزارهای میکروسرجری برای گشاد کردن سینوس‌ها و برداشتن بافت، استخوان یا غضروف غیر ضروری استفاده می‌کند تا از عفونت‌های سینوس، احتقان و التهاب در آینده جلوگیری کند.

سپتوپلاستی یا عمل انحراف بینی (سپتوم)

انحراف بینی یکی از علل شایع سینوزیت‌های عود کننده و مزمن است. انحراف بینی می‌تواند در بدو تولد وجود داشته باشد و آسیب به بینی وارد کند. تیغه بینی یا سپتوم معمولی بینی را به دو حفره توخالی متقارن تقسیم می‌کند.

هنگامی که تیغه یا غضروف بینی، کج شده و آسیب ببیند، یک یا هر دو سوراخ بینی کوچکتر از حد طبیعی می‌شود که منجر به گرفتگی مکرر، عفونت سینوسی و مشکل در تنفس بیمار خواهد شد.

جراح بسته به شرایط هر بیمار، عمل انحراف بینی را ممکن است به صورت سرپایی داخل مطب انجام دهد. در این صورت یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن و حساسیت زدایی بینی و مجاری بینی استفاده می‌شود.

جمع بندی

عامل کلیدی در درمان قطعی سینوزیت مزمن، توجه بیشتر برای کاهش علائم و درمان آن برای طولانی مدت است. بسیاری از بیماران با علائم سینوسی به سموم محیطی حساس هستند، از اختلالات التهابی یا آلرژی رنج می‌برند، یا دارای بافت‌های غیر طبیعی بینی یا سایر مسائلی هستند که آنها را مستعد ابتلا به عفونت‌های مکرر سینوسی و ناراحتی می‌کند.

دکتر الهام آذرنوش متخصص گوش، حلق و بینی در مشهد، پس از معاینه بیمار از چندین روش درمانی، پزشکی، روش های جراحی و در برخی موارد از داروها برای ارائه بهترین و جامع ترین درمان‌های سینوزیت های مزمن به بیماران استفاده می‌کنند.

mayoclinic.org : منبع