جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تلفن تماس

051-38414858

  • خانه
  • وبلاگ
  • آزمایشات قبل از عمل بینی | چطور برای معاینات آماده شویم؟
آزمایشات قبل از عمل بینی

آزمایشات قبل از عمل بینی | چطور برای معاینات آماده شویم؟

آزمایشات قبل از عمل بینی برای برخی از افراد که می‌خواهند جراحی زیبایی بینی انجام دهند، آنها را دچار استرس و نگرانی خواهد کرد. اگرچه در تمام جراحی ها این یک موضوع عادی است، اما اگر بیمار آگاهی بیشتری نسبت به جراحی داشته باشد و آمادگی بیشتری برای آن داشته باشد، اضطراب قبل از جراحی هم کمتر خواهد بود.

در ادامه این مقاله کلیه نکات و دستورالعمل های آمادگی برای جراحی از جمله تست های قبل عمل را توضیح داده ایم. در پایان این بحث، همه چیز را در مورد جراحی بینی از آزمایش‌های قبل از عمل بینی تا رژیم غذایی قبل از عمل را خواهید دانست.

آمادگی قبل از جراحی بینی

با نزدیک شدن به تاریخ جراحی، برخی از بیماران احساس هیجان و اضطراب می‌کنند. این حس طبیعی و عادی است، زیرا جراحی زیبایی بینی تاثیر بسزایی در زیبایی چهره و در نتیجه زندگی شما دارد.

برای آمادگی کامل قبل جراحی از شما دعوت می‌کنیم که وقت بگذارید و این موضوع را تا انتها مطالعه کنید.

 

مشاوره و معاینات قبل از عمل

جراح باید سطح و وضعیت سلامتی قبل از جراحی بینی را بررسی کند تا از آمادگی شما برای جراحی بینی مطمئن شود.

مشاوره و معاینات قبل از عمل

در طول جلسه مشاوره عمل جراحی بینی، پزشک کلیه سوابق پزشکی شما را از جمله انحراف بینی، جراحی ها و هر بیماری دیگری که ممکن است بر روند جراحی تاثیر بگذارد را در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال، بیماران مبتلا به اختلالات خونی از جمله هموفیلی، کاندیدای مناسبی برای جراحی بینی نیستند.

 

معاینات فیزیکی بینی

معاینه فیزیکی یکی از مراحل آماده سازی برای جراحی بینی است که تاثیر مستقیمی بر نتیجه جراحی دارد. در معاینه فیزیکی، پزشک دریچه های بینی، اختلالات استخوانی و غضروفی، ضخامت پوست و غدد چربی را بررسی می‌کند.

علاوه بر این، روش معمول تنفس فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود که آیا از طریق دهان یا بینی انجام می‌شود. این معاینات قبل از عمل به جراح کمک می‌کند تا برنامه ای مناسب برای جراحی ارائه دهد.

پزشک این موارد را از طریق بررسی و معاینه بصری بررسی می‌کند. اندازه گیری قد، وزن و فشار خون از معاینات لازم قبل از عمل جراحی بینی می باشد.

 

تصویربرداری از بینی

پزشک یا دستیار او تصاویر با کیفیتی از بینی شما را در زوایای مختلف ثبت می‌کنند. این تصاویر به ارزیابی بعد از عمل کمک می‌کند و همچنین ممکن است تصویربرداری در حین جراحی برای درک بهتر شکل بینی و گرفتن نتایج مطلوب ضروری باشد.

تصویربرداری از بینی

تصاویر معمولا از هشت زاویه مختلف گرفته می‌شوند شامل: زاویه قدامی، زاویه جانبی، سمت راست، زاویه مایل به راست، زاویه جانبی چپ، زاویه مایل به چپ، زاویه پایه، زاویه بالا، زاویه دید جانبی با لبخند.

به یاد داشته باشید که هنگام تصویربرداری نباید آرایش داشته باشید و یا از عینک استفاده کنید زیرا روی تصاویر نهایی تأثیر می‌گذارد.

برای پیش بینی نتایج، پزشک ممکن است تصاویر را توسط رایانه دستکاری کند. شما همچنین می‌توانید در مورد نگرانی ها و نتایج مورد نظر خود در جلسات مشاوره صحبت کنید. قبل از جراحی بینی هرگز مشاوره قبل از عمل را لغو نکنید.

بهتر است در مورد نگرانی ها و انتظارات خود با جراح صحبت کنید. اگر بینی شما مشکلاتی از جمله انحراف تیغه بینی یا سایر مشکلات تنفسی دارد، حتما قبل از جراحی به پزشک خود اطلاع دهید.

 

آزمایش قبل از عمل بینی چیست ؟

در ادامه می‌توانید لیست آزمایشات قبل از عمل بینی را مشاهده کنید که البته انجام همه آنها برای تمامی افراد الزامی نیست و پزشک بر اساس شرایط و وضعیت شما بعضی از این آزمایش ها را برای شما در نظر خواهد گرفت.

 

آزمایش خون

آزمایش خون یک آزمایش معمول قبل از عمل است که قبل از جراحی بینی نیز انجام می‌شود و فقط 20 دقیقه طول می‌کشد. این آزمایش به سادگی با استفاده از نمونه گیری خون از رگ از طریق یک سرنگ انجام می‌شود.

پزشک از طریق نتایج آزمایش وجود هر نوع عفونت بینی، کم خونی یا اختلال در انعقاد خون را متوجه خواهد شد. معیارهای اندازه گیری شده در آزمایش خون شامل موارد زیر است :

  • FBS برای در نظر گرفتن سطح گلوکز خون
  • CBC برای تشخیص کم خونی
  • احتمال ابتلا به هپاتیت و HIV
  • PT و PTT برای جلوگیری از هرگونه خونریزی غیرقابل توضیح یا لخته شدن نامناسب خون

 

الکتروکاردیوگرافی (EGC)

EGC یک آزمایش پزشکی است که عملکرد الکتریکی قلب را ثبت می‌کند. این آزمایش برای افراد بالای 40 سال الزامی است. EGC ممکن است تعیین کند که آیا بیمار تا به حال سکته قلبی داشته است یا خیر.

همچنین اطلاعاتی در مورد آستانه تحمل قلب ارائه می‌دهد تا نشان دهد که آیا بیمار می‌تواند استرس ناشی از جراحی را تحمل کند یا خیر.

 

(HCG) – تست بارداری

برای زنانی که مشکوک به بارداری هستند، آزمایش بارداری الزامی است. اگر فردی باردار باشد، جراحان معمولا عمل را به تعویق می‌اندازند.

 

تصویربرداری با اشعه ایکس از قفسه سینه

آزمایش اشعه ایکس معمولاً برای افرادی که سیگار می‌کشند یا بیماری های تنفسی دارند تجویز می‌شود. این آزمایش اطلاعاتی در مورد وضعیت ریه های فرد و نحوه پاسخ ریه های وی به بیهوشی در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

جراحی بیمارانی که از ذات الریه یا سایر اختلالات تنفسی شدید رنج می‌برند ممکن است به تعویق بیفتد یا لغو شود.

 

سی تی اسکن

با توجه به شرایط و هدف جراحی، پزشک ممکن است بخواهد داخل بینی شما را با سی تی اسکن بررسی کند.

از طریق تصویربرداری پیشرفته سی تی اسکن، پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا فرد از عفونت سینوسی، پولیپ بینی یا انحراف سپتوم رنج می‌برد یا خیر. در بیشتر موارد، پزشک مشکلات بینی را درمان می‌کند و عمل جراحی را به طور همزمان انجام می‌دهد.

 

معاینه روانی

طبق گزارش انجمن جراحی پلاستیک زیبایی آمریکا (ASAPS)، برای بیمارانی که ممکن است وسواس بیشتری در مورد ظاهر خود داشته باشند، معاینه روانشناختی قبل از جراحی زیبایی از جمله جراحی زیبایی بینی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به عنوان مثال، برخی افراد کمبود ظاهری خود را اغراق آمیز می‌کنند. آنها معمولاً هر مشکل بی اهمیتی را بزرگتر از واقعیت نشان می‌دهند. در بیشتر موارد این افراد چندین عمل جراحی زیبایی توسط جراحان مختلف انجام داده اند.

در چنین شرایطی، ارزیابی روانشناختی ممکن است به فرد کمک کند تا ظاهر خود را بدون انجام مداخلات جراحی بپذیرد.

 

سایر معاینات و آزمایشات قبل از عمل بینی

با توجه به نتایج آزمایش خون و وضعیت سلامت عمومی فرد، ممکن است قبل از جراحی نیاز به آزمایش دیگری باشد. پزشک ممکن است برای بررسی وضعیت ریه ها اسکن اشعه ایکس و برای بررسی وضعیت قلب ECG تجویز کند.

 

آزمایشات قبل از جراحی بینی

برای ازمایش قبل از عمل بینی باید ناشتا باشیم ؟

بله – در اغلب آزمایش ها برای نمونه گیری صحیح از شما خواسته می‌شود که از 8 ساعت قبل چیزی جز آب مصرف نکنید. زمان ناشتا بودن قبل از آزمایش خون بستگی به نوع آزمایش دارد که بهتر این مورد را از دکتر آزمایشگاه خود دقیق سوال کنید آیا باید آزمایشات قبل از عمل بینی را ناشتا باشید یا خیر.

 

آزمایش hiv قبل از عمل بینی

در بیماری HIV یا ایدز سیستم ایمنی بدن به شدت تضعیف شده و در دسته بیماری های نقص ایمنی ذاتی قرار می‌گیرند.

آزمایش HIV یکی دیگر از آزمایش هایی است که قبل از عمل بینی توصیه می‌شود انجام دهید چرا که در حین عمل ممکن است بدن با نقص ایمنی همراه شده و امکان ادامه عمل فراهم نشود و این مساله خطرناک می‌باشد.

در صورتی که به ایدز مبتلا هستید حتما می‌بایست پزشک خود و کادر درمان بیمارستان یا کلینیک محل عمل را در جریان قرار بدهید تا موارد لازم را برای درمان شما در نظر داشته باشند.

 

نکات قبل از انجام جراحی بینی

علاوه بر آزمایشات ذکر شده، مجموعه ای از نکات در جراحی بینی وجود دارد که به فرد کمک می‌کند تا عمل جراحی را به بهترین نحو انجام دهد و بهترین نتیجه را بگیرد.

  1. قبل از رفتن به بیمارستان، اطلاعاتی در مورد تمام کارهایی که باید انجام دهید دریافت کنید.
  2. از دو هفته قبل از جراحی، از مصرف برخی داروهای خاص مانند آسپرین، ایبوپروفن (ادویل، موترین)، ناپروکسن (الوه) و سایر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و همچنین ویتامین E خودداری کنید، زیرا باعث خونریزی اضافی در حین جراحی می‌شوند.
  3. نباید از مکمل های گیاهی و روغن ماهی استفاده کنید. این نوع داروها رقیق کننده خون هستند و در حین عمل باعث خونریزی اضافی می‌شوند. افراد فقط مجاز به مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک هستند.

 

هزینه آزمایشات قبل از عمل بینی

آزمایش‌های قبل از جراحی بینی از عمل بینی جدا است و هزینه آنها ارتباطی با هم ندارند. آن چه که جراح بینی از شما می‌خواهد، انجام یکسری آزمایشات قبل از عمل بینی است تا از وضعیت سلامتی شما با خبر شود.

با این وجود هزینه انجام این آزمایشات چندان بالا نیست و فایده های بسیاری برای شما خواهد داشت.

mayoclinic.org : منبع