عمل آندوسکوپی سینوس

آمادگی برای عمل آندوسکوپی سینوس

عمل آندوسکوپی سینوس یک روش درمانی ایمن و با عوارض کم است که جایگزین جراحی سنتی سینوس شده است. اگر از پولیپ بینی، احتقان، عفونت‌های مکرر سینوس یا سایر مواردی که بر توانایی شما در تنفس راحت تأثیر می‌گذارد رنج می‌برید، ممکن است با نظر پزشک متخصص، جراحی آندوسکوپی سینوس بتواند به رفع مشکل شما کمک کند.

در ادامه با همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد این عمل جراحی کسب نمایید…

عمل آندوسکوپی سینوس چگونه انجام می شود؟

این عمل اغلب می تواند در مطب پزشک انجام شود و انجام آن تنها یک ساعت طول می کشد. پزشک میبیاست نگاه عمیقی به سینوس ها و ساختارهای داخل بینی داشته باشد تا بتواند در مورد نحوه درمان تصمیم گیری کند.

برای انجام این روش، پزشک آندوسکوپ را وارد بینی بیمار می‌کند و سپس از ابزار خاصی برای تشریح، سوزاندن، تراشیدن استخوان و بافت‌های غیرطبیعی بیمار که سینوس‌ها را مسدود کرده است استفاده می‌کند. پس از این که کار تکمیل شد، بیماران می توانند بدون مشکل نفس بکشند زیرا بینی و سینوس های آنها دیگر مسدود نیست.

مزایای جراحی آندوسکوپی سینوس

مزایای این جراحی به سختی قابل چشم پوشی است، به خصوص زمانی که با عمل های سینوس در گذشته مقایسه می شود چرا که پس از عمل هیچ جای زخم یا درد قابل مشاهده ای وجود ندارد و بیماران تقریباً بلافاصله پس از اتمام عمل می توانند به خانه بروند. بهبودی سریع، با درد کمتر و نتایج طولانی مدت از مزایای این جراحی است.

در بیشتر موارد، عمل آندوسکوپی سینوس از عفونت‌های سینوس در آینده و تشکیل پولیپ بینی جلوگیری می‌کند. نتایج برای هر بیمار منحصر به فرد است و به دلیل عوامل شخصی، سلامتی و سایر عوامل متفاوت خواهد بود.

بخش مهمی از جراحی، آمادگی قبل از عمل است. درست مانند بسیاری از روش های پزشکی، نتایج تحت تأثیر عوامل بسیاری از جمله میزان آمادگی بیماران قرار می گیرد. عدم انجام اقدامات مناسب برای آمادگی قبل از جراحی می تواند سطح استرس را افزایش داده و نتایج کمتر از حد مطلوب را به همراه داشته باشد.

در ادامه توضیحاتی ارائه می شود که بیماران باید هنگام آماده شدن برای جراحی سینوس در نظر بگیرند.

مزایای عمل آندوسکوپی سینوس

عوارض بعد از عمل آندوسکوپی سینوس

عوارض مرتبط با این جراحی نیز مانند هر عمل پزشکی دیگری وجود دارد. شایع ترین عوارض جراحی آندوسکوپی سینوس شامل کبودی، تورم، خونریزی و حساسیت به لمس اطراف چشم و بینی است. با این حال این جراحی یکی از ایمن‌ترین و مؤثرترین روش‌ها برای درمان یا مدیریت بسیاری از مسائلی است که باعث عفونت‌های سینوسی، درد بینی، احتقان، پولیپ‌ها و سایر ناهنجاری‌های استخوان، بافت و غضروف می‌شوند.

چطور برای عمل آندوسکوپی آماده شویم؟

سبک زندگی

بهتر است از چند روز قبل برای روز جراحی هماهنگی کنید. سعی کنید مشکلاتی را که ممکن است پیش بیاید و روند بهبودی را دشوار تر کند، پیش بینی کنید. از پزشک خود سوالاتی بپرسید تا مطمئن شوید که قبل، حین و بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس باید چه انتظاری داشته باشید. دستورالعمل های قبل از عمل خود را با پزشک مرور کنید.

سابقه پزشکی

در مورد سابقه پزشکی و نگرانی های خود با جراح صحبت کنید، که شامل ارائه نام و مقدار داروها و مکمل های غذایی است که ممکن است در آن زمان مصرف کنید. برخی از داروها (آسپرین و ایبوپروفن) و گیاهان دارویی، ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌توانند در حین عمل و پس از آن عوارضی مانند کاهش اثربخشی یا افزایش درد و خونریزی ایجاد کنند. چند هفته قبل از جراحی باید از مصرف برخی داروها خودداری گردد.

رانندگی و رفت و آمد

ترتیبی دهید که یک نفر در روز عمل شما را همراهی کند. بسته به نوع داروهایی که در آن روز دریافت می کنید، ممکن است این فرد نیاز داشته باشد که شما را به خانه برساند.

اگر چه عمل آندوسکوپی سینوس عوارض زیادی ندارد، ممکن است قبل و یا در حین عمل پزشک از داروهای بیهوشی و مسکن برای کاهش هر گونه ترس، اضطراب و جلوگیری از احساسات و درد ناخوشایند ارائه شود. این داروها از لحاظ ذهنی، زمان واکنش و آگاهی بر روی شما تأثیر می گذارند، بنابراین رانندگی با وسایل نقلیه را خطرناک می کنند.

اقداماتی که در روز عمل آندوسکوپی باید انجام دهید

برای فهمیدن این که در روز جراحی باید چه کارهایی از قبل انجام داده باشید، نیازی نیست تا لحظه جراحی منتظر بمانید!  در روز جراحی، بیماران باید:

1. حمام یا دوش معمولی بگیرید، مگر اینکه پزشک دستور دیگری داده باشد.
  2. مدارک شناسایی، دفترچه بیمه، کارت بانکی و فهرستی از داروهای فعلی خود را به همراه داشته باشید.
  3. زودتر برسید تا زمان کافی برای تکمیل مدارک و امضای فرم های رضایت وجود داشته باشد.
  4. تمام داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  5. استفاده از لوسیون، کرم، دئودورانت، آرایش یا سایر لوازم آرایشی ممنوع است.
  6. لباس و کفش راحت بپوشید.
  7. تمام جواهرات، لوازم جانبی و اشیای قیمتی را در خانه بگذارید تا گم نشوند.
  8. لنزهای تماسی، عینک و .. را بردارید.
  9. بیمارانی که به عینک یا لنزهای تماسی نیاز دارند، باید از پزشک خود سوال کنند که چه زمانی می‌توانند از عینک یا لنز استفاده کنند، بدون اینکه بهبودی آنها در خطر بیوفتد.

hopkinsmedicine.org : منبع