جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تلفن تماس

051-38414858

اسپلینت و تامپون بینی

اسپلینت و تامپون بینی چیست؟ تفاوت تامپون و اسپلینت+عکس

اسپلینت و تامپون پس از عمل بینی استفاده می شود و پزشک ممکن است یک آتل پلاستیکی یا فلزی روی بینی شما قرار دهد تا به بینی شما کمک کند شکل جدید خود را در حین بهبودی حفظ نماید. یکی از سوالاتی که از دکتر آذرنوش پرسیده می شود این است که اسپلینت و تامپون چیست و شرایط استفاده از آنها چگونه است. در ادامه با ما همراه باشید تا در این مورد توضیحاتی را برای شما ارائه دهیم.

اسپلینت بینی چیست ؟

اسپلینت Splint یا گچ بینی در واقع یک آتل پلاستیکی است که از بینی شما محافظت نموده و به استخوان و غضروف های بینی کمک می کند تا زمان ترمیم از جایشان تکان نخورند. اسپلینت بعد از پایان فعالیت جراحی بینی روی بینی گذاشته می‌شود و یک هفته بعداز عمل برداشته می‌شود.

اسپلینت بینی

طی این یک هفته بایستی احتیاط کنید اسپیلینت تر نشود. تر شدن اسپیلینت منجر به شل شدن آن می شود و احتمال دارد نتیجه عمل را تحت تاثیر قرار بدهد پس در‌این بازه زمانی از استحمام پس از جراحی بینی دوری کنید یا این که در صورتی قصد حمام کردن دارید، از گردن به پایین مورد شستشو قرار گیرد. چنانچه اسپلینت تر شود پوست بینی درگیر خارش و سوزش می شود و یا این که اگر اسپلینت شل شده و قبل از پایان یک هفته از روی بینی جدا شود، در‌این یک هفته تحمل اسپلینت برای فرد طاقت فرسا خواهد شد.

 

تامپون بینی برای چیست ؟

تامپون Tampon یا مش از جنس گاز استریل است و بعد از آغشته شدن به پماد تتراسایکلین پس از جراحی به منظور جلوگیری از خون ریزی در داخل بینی قرار می‌گیرد . تامپون بعد از سه روز از جراحی به وسیله خود فرد از بینی برداشته می شود.

میزان تامپون قرار داده شده در بینی بسیار کوتاه میباشد و فرد نباید از بیرون آوردن تامپون به وسیله خودش احساس نگرانی داشته باشد. این نکته ای است که بعد از جراحی توسط پزشک به زیباجو توضیح داده می شود تا در جریان قرار بگیرد.

در هنگامی که تامپون در بینی دارید، نفس کشیدن از راه بینی مشکل می شود، به همین دلیل با دهانتان بایستی نفس بکشید. برای جلوگیری از کم آبی دهان نوشیدن مایعات پیشنهاد می شود. خونی شدن تامپون و ریختن خون روی پانسمان بعد از عمل بینی طبیعی و معمولی است مگر این‌ که تداوم داشته باشد و خون از بینی به طور قطره قطره چکه کند که در‌این‌حالت‌ فرد بایستی به پزشک معالج خودش مراجعه کند.

تامپون بینی

در صورت عدم دسترسی به پزشک فرد می تواند به بخش اورژانس بیمار‌ستان مراجعه نماید تا مشکل به وسیله پرستاران برطرف گردد. بعداز برداشتن تامپون نفس کشیدن راحت تر می‌شود، البته به دلیل وجود ورم، تنفس از روش بینی تا یک هفته ( تا برداشتن گچ بینی ) مشکل است که با تجویز دارو و استفاده از قطره بینی مریض در تنفس کمی راحت تر میگردد.

 

فرق اسپلینت و تامپون

  • اسپلینت ترموپلاستیک وسیله ای از جنس پلاستیک است که به حرارت پاسخ میدهد و با حرارت نرم می شود و بعد در اثر سرما سفت می شود. این وسیله روی بینی به جای گچ قرار می گیرد و بینی را از بیرون نگاه می دارد و در مرحله آخر عمل جراحی زیبایی بینی روی چسب ها قرار می گیرد. جراح بینی از فرد می‌خواهد که دقیقا روز قبل از جراحی استحمام کند، زیرا برای استحمام بعد از جراحی بینی باید تا زمانی که اسپلینت و تامپون بینی قرار دارد، هیچ‌گونه آب با صورت تماس نداشته باشد.

 

  • مش یا تامپون از جنس گاز استریل می باشد و پس از آغشته شدن به پماد تتراسیکلین در داخل بینی به منظور جلوگیری از خونریزی قرار می گیرد. دکتر آذرنوش بدلیل اینکه در طول عمل ظریف کار می کنند، پس احتمال خونریزی کمتر بوده و اکثرا مش نمی گذارند تا بعد از عمل در اثر کشیدن مش بیماران دردی احساس نکنند.

 

  • اسپلینت ترموپلاستیک حدود هفت روز بعد از عمل در مطب بعد از شسته شدن با آب برداشته می شود.

 

  • تامپون یا مش از بیست و چهار ساعت بعد از عمل بینی تا هفت روز بعد آن بسته به نظر جراح در مطب از بینی خارج می شود.

 

انواع اسپلینت بینی

دو نوع اسپلینت بینی وجود دارد:

  1. اسپلینت های داخلی بینی در سوراخ های بینی بسته می شوند و با چند بخیه به آن متصل می شوند.
  2. اسپلینت های خارجی بینی در خارج از بینی استفاده می شود. آنها با نوار یا باندهای پزشکی در جای خود نگه داشته می شوند یا با چسبی به پوست چسبانده می شوند که پس از چند روز حل می شود.

 

کاربرد استفاده از اسپلینت بینی

اسپلینت ها دو کاربرد بسیار مهم را انجام می دهند :

  • بافتی که به تازگی عمل شده است را تثبیت می کند.
  • از بینی در هنگام بهبودی محافظت می نماید.

 

انواع تامپون

تامپون ها اندازه های مختلفی دارند و نوع تامپون مناسب برای شما به تصمیم جراح بستگی دارد. جنس تامپون می تواند پنبه یا گاز استریل یا فوم باشد. تامپون‌هایی که قبلا استفاده می‌شد بزرگ بودند و بیرون آوردن آن از بینی برای بیماران دردناک بود. اما امروزه مینی تامپون هایی به شکل پرزهای کوچک وجود دارد که بیرون آوردن آنها از بینی بدون درد است.

برخی از تامپون‌ها دارای راه هوایی سیلیکونی برای تنفس راحت‌تر برای بیماران هستند که ما آنها را Airway یا Stent می‌نامیم، اما عملکرد آنها کمتر از تامپون‌هایی است که به طور کامل مسدود شده‌اند. این ایرویز ها نوعی آتل داخلی هستند که می توان از آنها به جای تامپون در جراحی بینی استفاده کرد.

 

هدف استفاده از تامپون بینی

  • کنترل خونریزی از طریق اعمال فشار بر رگ های خونی بینی
  • نرم و مرطوب کردن حفره های بینی زیرا با آنتی بیوتیک آغشته شده و از خشک شدن پوست بینی و همچنین جلوگیری از زخم و تزریق در بینی جلوگیری می کند.
  • تامپون مانند آتل داخلی بینی در برخی از جراحی ها است که تیغه بینی ( سپتوم ) تغییر می کند، بنابراین از ایجاد هماتوم جلوگیری می کند و به حفظ موقعیت تیغه جدید بینی کمک می کند.

در این مقاله در مورد اسپلینت و تامپون بینی و نحوه استفاده از آنها صحبت کردیم. امیدواریم برای شما کاربردی بوده باشد.

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov : منبع