جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تلفن تماس

051-38414858

ورزش بعد از عمل بینی

ورزش بعد از عمل بینی | چند وقت بعد از جراحی بینی می‌توان ورزش کرد؟

ورزش بعد از عمل بینی یکی از فعالیت‌هایی است که پزشک شما را تا مدتی از انجام آن منع خواهد کرد. بسته به نوع جراحی و شرایط جسمانی شما، زمان آغاز ورزش بعد از عمل جراحی متفاوت خواهد بود. بسیاری از ورزشکارانی که عمل بینی انجام داده‌اند کنجکاو هستند و می‌خواهند بدانند چند هفته بعد از عمل بینی میتوان ورزش کرد؟ در ادامه با همراه باشید تا توضیحاتی در این باره به شما ارائه دهیم…

استحکام بینی بعد از عمل

عمل زیبایی بینی یا رینوپلاستی، نوعی جراحی‌ است که بنا به دلایل متفاوتی انجام می شود. ممکن است بیمار از لحاظ تنفسی دچار مشکل شده باشد که جراح بینی با بررسی‌های دقیق تصمیم به جراحی بینی بگیرد تا بتواند مشکل بینی شما را رفع نماید. همچنین ممکن است جراحی بینی به قصد زیبایی انجام شود که در این حالت جراح با ایجاد تغییراتی در ساختار بینی نسبت به تغییر شکل فرم بینی اقدام می نماید.

نمونه بینی طبیعی،یک هفته بعد از عمل
نمونه بینی طبیعی یک هفته بعد از عمل، برای مشاهده نمونه های بیشتر کلیک کنید

این‌ها را گفتیم تا بگوییم در تمامی حالت‌هایی که عمل بینی انجام می شود، جراحی می تواند موجب حساس شدن رگ‌های خونی شده و باعث خونریزی بینی گردد. بطور کلی هر عملی که ضربان قلب را افزایش دهد، احتمال خونریزی بعد از عمل بینی را می تواند افزایش داده و در نهایت موجب تاثیر منفی در نتیجه عمل خواهد شد.

 

بعد از عمل بینی میبایست آرام تر راه بروید و از انجام هر فعالیتی که تنفس کشیدن را سخت کرده و فشار خون را بالا می برد خودداری کنید.

 

استخوان بینی پس از جراحی حدودا شش هفته زمان می‌برد تا بهبود پیدا کند و در صورتی که طی دوره نقاهت عمل بینی هرگونه آسیب دیدگی بر روی بینی رخ دهد، می‌تواند کاملا در فرم نهایی بینی تاثیرگزار شده و حتی ممکن است در مواردی بیمار به جراحی بینی ترمیمی نیاز پیدا کند.

 

زمان مناسب شروع ورزش بعد از عمل بینی

رعایت توصیه‌های پزشک و نکته‌های بعد از عمل بینی بسیار مهم است چرا که در این مدت روند بهبود بینی طی شده و ورم بینی به کمترین میزان خود می‌رسد، بنابراین می‌بایست تا دو هفته‌ی اول بعد از عمل بینی از فعالیت‌های سنگین و پرخطر خودداری کنید، چیز‌های سنگین نباید بلند کنید، خم نشوید و سعی کنید زمان خواب از دو بالش استفاده کرده و سر خود را بالاتر از بدن حالت شیب‌دار قرار دهید.

 

پس از گذشت یک ماه می‌توانید فعالیت‌های ورزشی بعد از عمل بینی را آغاز کنید و در این زمان بینی فشار بیشتری را می‌تواند تحمل نماید اما از آسیب دیدگی آن باید جلوگیری کنید.

 

اگر همه چیز به خوبی پیش برود و دوره نقاهت را با موفقیت و بدون هیچ مشکلی سپری کرده باشید، پس از حدودا دو هفته می‌توانید سریع‌تر راه بروید و ورزش‌های سبک را کم کم شروع کنید. به همین صورت پس از یک ماه می‌توانید ورزش بعد از عمل بینی را به صورت سنگین ‌تر و فعالیت های شدید‌تر انجام دهید اما باید مراقب باشید که آسیبی به بینی شما وارد نشود.

زمان مناسب شروع ورزش بعد از عمل بینی

یک سوال : چه ورزش هایی را بعد از جراحی بینی میتوان انجام داد؟

در ادامه این مقاله ما ابتدا در مورد اینکه اصلا بعد از عمل بینی امکان ورزش کردن وجود دارد یا خیر صحبت می کنیم و سپس به تفکیک ورزش‌های مناسب را برای پس از عمل زیبایی بینی به شما معرفی خواهیم کرد.

 

آیا بعد از عمل بینی میتوان ورزش کرد ؟

پس از جراحی بینی، پزشک قطعا شما را تا مدت زمان مشخصی از انجام یک سری ورزش‌ها مثلا دویدن یا جاگینگ (دوی آهسته)، دوچرخه سواری و به طور کلی انجام ورزش‌های هوازی به دلیل اینکه این ورزش‌ها نیاز به تنفس شدید دارند و احتمال فشارآمدن و خونریزی بینی وجود دارد، منع خواهد کرد و نمی‌توانید آنها را انجام دهید.

 

ورزش‌های مناسب بعد از عمل بینی

ورزش‌های مناسبی هم وجود دارتد که واقعا می‌توانند مفید واقع شده و به کمک شما بیایند مانند پیاده‌روی آهسته و آرام، کوتاه و شمرده در مدت زمان کم و بدون زیاده‌روی. پیاده‌روی آرام برای جلوگیری از لخته‌شدن خون در محل جراحی موثر است.

پزشکان همواره توصیه می‌کنند بعد از جراحی بینی کار خاصی انجام ندهید به جز پیاده‌روی آرام و سبک که بهتر است در هفته‌های اول و به مدت حدود 15 تا 20 دقیقه در روز انجام شود. تحرک و پیاده‌روی آهسته به بهبود جریان خون کمک کرده و می‌تواند موجب کاهش ورم بینی و از بین رفتن کبودی چشم بعد عمل بینی شود.

 

  • بدنسازی بعد از عمل بینی

همانطور که بالاتر هم توضیح داده شد تا دو هفته پس از عمل بینی باید از خم شدن خودداری کنید و چیز‌های سنگین هم نباید بلند کنید، بنابراین مثل روز روشن است که انجام ورزش بدنسازی پس از جراحی بینی که نیاز به بلندکردن وزنه‌های سنگین دارد و می‌بایست مدام برای برداشتن وزنه ها خم شوید، اصلا توصیه نمی‌شود.

ورزش بدنسازی بعد از عمل بینیبه طور کلی تا دو هفته پس از عمل بینی از بلندکردن وزنه‌های بیش از دو کیلوگرم باید خودداری کنید.

 

  • فوتبال، والیبال، کشتی و بوکس بعد از عمل بینی

باید بدانید پس از جراحی بینی انجام کلیه ورزش‌هایی که امکان درگیری و برخورد بدنی با افراد دیگر و یا احتمال برخورد توپ با سرعت بالا به بینی وجود داشته باشد ممنوع است، بنابراین امکان انجام ورزش‌هایی مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال، کشتی، بوکس و از این دست باید خودداری کنید.

ورزش فوتبال، والیبال بعد از عمل بینی

در نظر داشته باشید استخوان بینی شما حدودا به 6 ماه زمان نیاز دارد تا بطور کامل ترمیم شود بنابراین قبل از این زمان فکر انجام این ورزش ها را هم نباید بکنید!

 

  • شنا بعد از عمل بینی

انجام ورزش شنا بعد از عمل بینی هم با محدودیت‌هایی همراه است. آب برای بینی تازه عمل شده می‌تواند خطرساز شود و شیرجه زدن در استخر هم یک حرکت بسیار خطرناک محسوب می شود.

ورزش شنا بعد از عمل بینی

بنابراین تا 6 ماه پس از عمل بینی از شنا و شیرجه زدن باید خودداری کنید و بطور کلی ممنوع است.

 

  • ورزش تی آر ایکس بعد از عمل بینی

انجام هرگونه ورزش سنگین بعد از عمل بینی که موجب فشارآوردن و یا ایجاد ضربه به بینی شود می‌تواند مشکل ساز باشد، بنابراین وقتی احساس می‌کنید تمرین ورزشی شما می‌تواند فشار بیش از حد به بینی وارد کند از انجام آن باید خودداری کنید.

ورزش تی آر ایکس بعد از عمل بینی

ورزش‌هایی مانند پیلاتس، تی آر ایکس و ایروبیک از این دست هستند که در آنها حرکات پرشی زیاد است و فشار تمرینات سخت و طاقت فرساست و نباید تا بهبودی کامل بینی انجام شود.

 

  • یوگا بعد از عمل بینی

ورزش‌هایی مانند یوگا یا مدیتیشن به نظر ساده و کم فشار می‌آیند و ممکن است شما را بعد از عمل بینی به اشتباه انداخته و دردسر‌ساز شوند.

ورزش یوگا بعد از عمل بینی

افرادی که به صورت حرفه ای این ورزش‌ها را انجام می‌دهند و عمل بینی هم انجام داده‌اند باید دقت کنند که حدودا از ماه سوم تا چهارم به بعد، مجاز به انجام تمرینات سنگین آن هستند و قبل از آن در صورتی که تمرین‌ها پرفشار است و به بینی آنها فشار بیش از حد وارد می کند باید از انجام ورزش بعد از عمل بینی خودداری کنند.

 

  • ورزش رزمی بعد از عمل بینی

همواره سوال تکراری و همیشگی بسیاری از آقایان که عمل بینی انجام داده اند و علاقه به ورزش های رزمی هم دارند آن است که آیا بعد از عمل بینی می‌توان ورزش رزمی انجام داد؟

متاسفانه خبر بد برای رزمی‌کاران آن است که حداقل باید یک سال از جراحی بینی آنها گذشته باشد و امکان اینکه زودتر از موعد بتوانند تمرینات پرفشار خود را آغاز کنند وجود ندارد.

ورزش رزمی بعد از عمل بینی

این مدت زمان برای افرادی است که ورزش‌های رزمی را در سطح مسابقات و رقابتی انجام می‌دهند می باشد و برای سایر رشته‌های رزمی نمایشی مانند کاتا می‌توانند پس از 6 ماه فعالیت خود را شروع کنند.

 

بعد از عمل جراحی کی ورزش را شروع کنیم؟

بهتر است بعد از باز‌‌کردن آتل از روی بینی، تا 24 ساعت فعالیت‌های ورزشی انجام ندهید. بعد از این مدت اگر می‌خواهید به باشگاه بروید می‌توانید تمرینات خود را آغاز کنید. برای شروع استفاده از وسایلی مانند تردمیل یا استپ مناسب هستند.

باید در نظر داشته باشید تمرینات ورزشی پرفشار در مدت زمان دو تا سه هفته بعد از عمل بینی می تواند باعث افزایش جریان خون شده و احتمال خونریزی را بالا می‌برد. توصیه می شود زمان ورزش بعد از عمل بینی و تمرین کردن خوب نفس بکشید، تمرینات سبک انتخاب کنید و آب به مقدار کافی مصرف شود.

realself.com : منابع