جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تلفن تماس

051-38414858

بیهوشی عمل بینی

بیهوشی عمل بینی چگونه است؟ نکات مهم + (فیلم بیهوشی جراحی بینی)

بیهوشی عمل بینی یکی از نگرانی های عمده بسیاری از افراد است که در خصوص جراحی بینی از دکتر خود درخواست مشاوره دارند. این هراس بی مورد غالباً به تصورات و باورهای شایع درباره بیهوشی مربوط میشود. در این مقاله قصد داریم بیشتر در این مورد با شما صحبت کنیم، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید…

فیلم بیهوشی عمل بینی

 

ترس از بیهوشی جراحی بینی

ریشه این نگرانی ها احتمالا به گذشته بر می گردد زیرا در گذشته ای نه چندان دور، از داروهای بیهوشی با ضریب خطر بالا استفاده می شده است که عوارضی را با خود به‌ دنبال داشته است، اما با پیشرفت علم پزشکی و دستاوردهای چشمگیری که در عرصه بیهوشی حاصل شده، آن داروها در حال حاضر از رده خارج شده‌ است.

ترس از بیهوشی جراحی بینی

امروزه نسل جدیدی از داروهای بیهوشی در دسترس است که ایمنی فوق‌العاده زیادی دارند. علاوه بر داروهای کم‌عارضه و پیشرفته، امروزه با وجود دستگاه‌های نمایشگر متعددی که علائم حیاتی بیماران را لحظه به لحظه در حین عمل نمایش داده و پزشکان و پرسنل مجربی که بیماران را حین بیهوشی به طور مداوم تحت نظر قرار می دهند، بیهوشی دیگر عملی کاملا ایمن و بی خطر به شمار می آید.

 

مهمترین نکاتی که باید قبل از بیهوشی عمل بینی رعایت کنید

قبل از عمل به مدت ۸ ساعت چیزی نخورید تا معده شما کاملا خالی باشد، زیرا در هنگام بیهوشی اگر چیزی داخل معده باشد، ممکن است محتویات معده برگشت کرده و وارد مجرای تنفسی گردد. هرچند که وجود یک لوله پلاستیکی در نای شما در هنگام جراحی خطر این حادثه را پائین خواهد آورد، اما اگر معده خالی نباشد باز هم احتمال خطر وجود دارد.

این را هم بدانید که قرار نیست ۷ ساعت و ۵۹ دقیقه قبل از عمل تا حد توان بخورید و بیاشامید و شکمتان را پر کنید! زیرا با این کار، از منظور اصلی ناشتا بودن که همان خالی بوده معده است دور خواهید شد. بهترین کار آن است که شب قبل از عمل، شام معمولی بخورید و صبح روز عمل ناشتا حضور پیدا کنید. اگر به مطب دکتر الهام آذرنوش یکی از باسابقه ترین و بهترین جراح بینی در مشهد مراجعه کنید، تمامی نکات و دستورالعمل های لازم را به شما ارائه خواهند داد.

غذاخوردن قبل از عمل بینی

شب قبل از عمل پرخوری نکنید

در ویزیت های قبل از عمل، هرگونه بیماری زمینه ای، داروهایی که مصرف می کنید، عادت هایی که دارید مثل سیگار کشیدن یا مصرف مشروبات الکلی را بدون رو دربایستی با پزشک خود در میان بگذارید، زیرا پزشک با در نظر گرفتن همه این موارد برنامه بیهوشی شما را برای روز عمل تنظیم خواهد کرد.

اگر سیگاری هستید، ۲ هفته قبل از عمل سیگار کشیدن را متوقف کنید. البته هر چه زمان توقف سیگار کشیدن بیشتر باشد بهتر است. سیگار اکسیژن خون را کم کرده و احتمال مشکلات تنفسی در حین عمل را افزایش خواهد داد. یکی از مواردی که در حین عمل به دقت توسط دستگاه کنترل شده و در نمایشگر نشان داده می شود، میزان اکسیژن موجود در خون است.

 

به اتاق عمل خوش آمدید!

قبل از شروع عمل جراحی، از شما خواسته خواهد شد که روی تخت دراز بکشید. سپس متخصص بیهوشی بالای سرتان آمده و شرح حال مختصری از شما خواهد گرفت. معمولاً قبل از بیهوشی عمل بینی یک بار دیگر دکتر را بالای سرتان خواهید دید تا دوباره در مورد مدل بینی مورد نظرتان با او صحبت کنید و خواسته هایتان را مرور کنید.

 

تزریق داروی بیهوشی چطور انجام می شود؟

در ابتدا یک سوزن پلاستیکی نرم و باریک به کمک سوزن فلزی درون رگ شما وارد می شود. سوزن فلزی سپس خارج شده و لوله پلاستیکی ظریف که به یک دریچه یک طرفه مجهز است درون رگ باقی می ماند. (آنژیوکت)

این دریچه ی یک طرفه از بیرون آمدن خون از رگ و یا برگشت مایع تزریقی ممانعت خواهد کرد. ورود سوزن به داخل پوست دست یا ساعد کمی دردناک است، اما بعد از خروج سوزن از درون لوله پلاستیکی آنچه در درون رگ باقی میماند دردی نخواهد داشت. برای کاهش درد خفیف ناشی از تزریق سوزن به رگ، یکی دو ساعت قبل از عمل پشت دست چپتان کرم بی حس کننده املا (حاوی لیدوکائین) بمالید.

به این ترتیب قبل از عمل، در طول عمل یا حتی بعد از عمل، هر گونه سرم یا مایع دیگری که برای شما لازم است، بدون نیاز به رگ گیری مجدد، به بدن شما تزریق خواهد شد.

تزریق داروی بیهوشی عمل بینی

داروهای بیهوشی، داروهای ضد درد، داروهای شل کننده عضلانی، داروهای آرام بخش، آنتی بیوتیک، سرم و حتی در صورت لزوم (اما به ندرت) خون از جمله مایعاتی هستند که ممکن است بسته به علائم حیاتی بدن از طریق این مجرای باریک به رگ وارد شوند. این لوله پلاستیکی توسط نوار چسب، محکم به پوست چسبیده میشود تا از رگ بیرون نیاید.

قبل از تزریق داروی بیهوشی عمل بینی، یک ماسک اکسیژن روی بینی و دهان شما قرار داده شده تا چند ثانیه ای تنفس کنید و اکسیژن خونتان تا حدی بالا رود. چند دقیقه بعد از اینکه داروی بیهوشی وارد بدنتان شد، کم کم به خواب عمیقی فرو رفته که با خواب معمولی تفاوت های زیادی دارد.

در خواب طبیعی شما با یک صدای بلند، یک ضربه یا یک عامل تحریک کننده از خواب می پرید، اما وقتی شما بیهوش هستید هیچ دردی را احساس نمی کنید، هیچ صدایی را نمی شنوید و هیچ چیز شما را بیدار نمی کند. این بیهوشی و بی دردی تا زمانی که داروهای بیهوشی به شما تزریق می شوند باقی خواهد بود.

داروهای بیهوشی پیشرفته به تدریج و با دستگاه وارد بدن بیمار خواهد شد، بنابراین مدت بیهوشی بیمار کاملا تحت کنترل است.

 

لوله بیهوشی عمل بینی

در هنگام بیهوشی ماهیچه های شما توان باز نگه داشتن مجاری تنفسی را ندارند و اختیار نفس کشیدن تان دست خودتان نیست. به همین علت قبل از شروع عمل جراحی، یک لوله پلاستیکی نرم به آرامی وارد نای گردیده و به دستگاه تنفس مصنوعی وصل خواهد شد تا اکسیژن مورد نیاز بدن به صورت کنترل شده ای فراهم گردد.

لوله بیهوشی عمل بینی

پایش علائم حیاتی بیمار هنگام بیهوشی

هنگامی که شما بیهوش هستید یک گیره فلزی به یکی از انگشتان دست یا پایتان وصل است که اکسیژن خون را اندازه گیری می کند. بازوبند فشار خون آماده روی بازوهایتان قرار گرفته و هر چند دقیقه یکبار در حین جراحی فشار خونتان اندازه گیری خواهد شد.

چسبهای خاصی روی قفسه سینه قرار داده می شود که به دستگاه مانیتور نوار قلبی متصل است و نوار قلب شما را در طول عمل به جراح نشان خواهد داد. علاوه بر این ها، دمای بدن، ضربان قلب، سرعت تنفس، میزان دی اکسید کربن بازدمی و فعالیت های مغز با استفاده از دستگاه های پیشرفته اتاق عمل به دقت توسط تیم بیهوشی و جراحی مورد پایش قرار گرفته و در صفحات نمایشگر لحظه به لحظه نمایش داده شده و ثبت خواهند شد.

 

مدت بیهوشی زمان عمل بینی

انتخاب نوع بیهوشی عمل بینی توسط پزشک انجام می شود و با توجه به روش جراحی بینی و زمانی که قرار است جراحی طول بکشد مشخص خواهد شد. مثلا بی حسی موضعی برای جراحی ای که نیاز به مدت زمان کمتری دارد مورد استفاده قرار گرفته و بیهوشی عمومی برای زمانی به کار خواهد رفت که جراحی به مدت زمان بیشتری نیاز دارد و ممکن است ساعت ها طول بکشد.

 

ریکاوری و به هوش آمدن

وقتی که به هوش بیایید، در اتاق ریکاوری یا احیا هستید. سرم به شما وصل است و روی بینی آتل پلاستیکی، داخل بینی تامپون و زیر بینی گاز استریل قرار گرفته است.

زمان بیهوشی عمل بینی در اتاق عمل

در این اتاق به مدت چند دقیقه تحت نظر قرار خواهید گرفت تا به طور کامل به هوش بیایید. معمولا گلودرد خفیفی شبیه آنچه در هنگام سرماخوردگی احتمالا تجربه کرده اید در این مرحله احساس می کنید که به علت وجود لوله پلاستیکی در گلو هنگام جراحی است. این درد خفیف معمولا ظرف چند ساعت و یا نهایتا ظرف یکی دو روز برطرف خواهد شد.

موقع به هوش آمدن تمایل دارید از جایتان بلند شوید اما بهتر است دراز بکشید و روی تخت بخوابید.

 

ترخیص از کلینیک

پس از اینکه کارتان در اتاق ریکاوری تمام شد به بخش منتقل می شوید و چند ساعتی تا زمان ترخیص آنجا می مانید.

معمولا هنگام ترخیص، تامپون از داخل بینی شما خارج می شود اما در صورت صلاحدید پزشک ممکن است در آوردن تامپون به روز بعد موکول شود. در نهایت سرم قطع می گردد و سوزن پلاستیکی از رگ خارج می شود.

یک ظرف سوپ به شما داده می شود تا میل کنید. پس از آن اگر هیچ مشکلی نداشتید از کلینیک ترخیص می شوید. حتما در هنگام ترخیص با خودتان حداقل یک نفر همراه داشته باشید زیرا رانندگی بعد از عمل مطلقا برای شما ممنوع است.

 

عوارض بیهوشی عمل بینی

از عوارض بیهوشی عمل بینی که بعد از جراحی رایج است می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. حالت تهوع و استفراغ
  2. سردرد و سرگیجه
  3. گلو درد
  4. درد عضلانی

cambridge.org : منابع