جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تلفن تماس

051-38414858

نفس کشیدن بعد از عمل بینی

نفس کشیدن بعد از عمل بینی

نفس کشیدن بعد از عمل بینی اغلب به دلیل تورم پوشش و ساختارهای داخل بینی دشوار است. شما هم ممکن است مانند بسیاری از افراد، احتمالاً جراحی زیبایی بینی را که معمولاً به آن رینوپلاستی می گویند، به عنوان یک عمل زیبایی می شناسید اما جراحی زیبایی بینی صرفاً برای اهداف زیبایی نیست. تغییر شکل بینی می تواند مشکلات تنفسی را هم بهبود بخشد.

در صورتی که حین عمل، جراح غضروف را بیش از حد از بینی بردارد، تنفس از طریق بینی می تواند به یک مشکل اساسی و طولانی مدت برای فرد تبدیل شود. خوشبختانه امروزه از تکنیک‌های جدیدتری استفاده می شود که به جراح اجازه می‌دهد بدون مشکلات تنفسی که سال‌ها پیش پس از جراحی زیبایی بینی مشاهده می‌کردیم، بینی را تغییر شکل دهد.

در ادامه با همراه شوید تا در مورد موضوع مهم نفس کشیدن بعد از عمل بینی بیشتر با هم صحبت کنیم…

درمان تنگی نفس بعد از عمل بینی

ناهنجاری های ساختاری شایع ترین علل اختلالات تنفسی هستند. انحراف تیغه بینی اصلی ترین مشکل ساختاری است که می تواند منجر به تنگی نفس از طریق بینی شود. سپتوم قطعه نازکی از غضروف است که بینی را به دو حفره تقسیم می کند. هنگامی که وضعیت این ساختار نسبتاً در مرکز قرار گرفته باشد، هوا به راحتی از هر دو طرف جریان می یابد.

رینوپلاستی یا عمل بینی می تواند به تغییر شکل بینی و بازگرداندن جریان هوای بینی برای تخلیه مناسب کمک کند. بعد از عمل بینی بهتر می توانید نفس بکشید.

سپتوپلاستی نوعی جراحی برای اصلاح انحراف تیغه بینی است. در طی سپتوپلاستی، جراح شما تیغه بینی را صاف می کند تا جریان هوا بهتر شود. سپتوم کج یا ناهموار یک طرف بینی را از طرف دیگر باریک تر می کند و همین عدم تعادل است که باعث ایجاد مشکل جریان هوا در بینی می شود.

علاوه بر این، ممکن است کاملاً از انحراف سپتوم غافل باشید! چطور؟ در ادامه به شما خواهیم گفت…

اکثر افراد انحرافاتی در سپتوم خود دارند. اغلب این انحراف خفیف است، مشکل عمده ای ایجاد نمی کند و نیازی به درمان ندارد. اما اگر سپتوم شما به طور قابل توجهی انحراف داشته باشد، ممکن است مشکلات تنفسی را از طریق بینی خود تجربه کنید و این می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود.

نفس کشیدن بعد از عمل بینی

جراحی بینی در بیست سال اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و عوارض عمومی جراحی بینی بسیار کاهش یافته است. در حال حاضر به جای برداشتن تعداد زیادی غضروف، بر روی قرار دادن مجدد ساختارهای قسمت های مختلف بینی تمرکز می شود. پزشکان این کار را برای جلوگیری از مشکلات تنفسی در دراز مدت و بهبود نفس کشیدن بعد از عمل بینی انجام می دهند.

با این حال، افرادی که سال‌ها پیش جراحی زیبایی بینی انجام داده‌اند، اغلب از زمانی که جراحی خود را انجام داده اند، از بی‌خوابی و سایر مشکلات مجاری تنفسی بینی شکایت دارند. این مشکلات به احتمال زیاد به این دلیل بوده که غضروف بیش از حد برداشته شده و احتمال مشکل در دو طرف بینی در حین تنفس، به ویژه در حالت دم از سوراخ‌های بینی وجود دارد.

علائم مشکلات تنفسی بینی

شایع ترین علائم اختلال عملکرد بینی عبارتند از :

  • گرفتگی بینی
  • سردرد
  • فشار بینی
  • درد و فشار صورت
  • مشکلات تنفس از طریق یک یا هر دو سوراخ بینی

چرا جریان هوای مناسب در بینی اهمیت دارد؟

مجاری بینی نه تنها اکسیژن را تحویل می دهد، بلکه هوای گرم و خنک را هنگام ورود به بینی فیلتر می کند و بخش مهمی از عملکرد تنفسی سیستم بدن انسان است. هر گونه انسداد در مجرای بینی مانع از تخلیه مناسب مایع درون بینی می شود و توانایی عبور جریان هوا را هم کاهش می دهد. این اختلال می تواند نفس کشیدن بعد از عمل بینی را سخت تر کند.

اگر سپتوم انحرافی دارید، شانس بیشتری هم برای عفونت های مکرر بینی دارید. مشکلات تنفسی مرتبط می تواند با خواب تداخل پیدا کرده و باعث آپنه انسدادی خواب شود، وضعیتی که در آن تنفس مکرر در طول خواب متوقف می شود. اگر در طول روز احساس خستگی می کنید، اختلال خواب مرتبط با مشکلات تنفسی می تواند موجب بروز این حالت باشد.

سایر دلایل مشکلات تنفسی

در ادامه سایر دلایلی که می تواند منجر به بروز مشکلات تنفسی شود را با هم بررسی خواهیم کرد :

پولیپ بینی

یکی از عوامل ایجاد مشکلات تنفسی پولیپ های بینی هستند. پولیپ بینی می تواند در سینوس های شما ایجاد شده و جریان هوا را مسدود کند. پولیپ ها با عفونت های مکرر، آلرژی و آسم مرتبط هستند. این توده‌های نرم و بدون درد گاهی می‌توانند به اندازه‌ای بزرگ شوند که عبور جریان هوای طبیعی را مختل کنند.

جراحی بینی برای برداشتن پولیپ مشکل ساز بینی می تواند تنفس شما را بهتر کرده و نفس کشیدن بعد از عمل بینی را بهبود بخشد.

آلرژی

آلرژی یا حساسیت یکی دیگر از دلایل اصلی مشکلات تنفسی است. آلرژی می تواند باعث التهاب مزمن بینی شود و تنفس از طریق بینی را دشوار کند. در گوش و حلق و بینی، جراحان از روش های مختلف جراحی و غیر جراحی برای بازیابی تنفس شما استفاده می کنند.

سینوپلاستی

سینوپلاستی با بالون، یک روش غیر تهاجمی و  بدون جراحی برای باز کردن مجاری بینی است. در این روش جراح از ابزار خاصی برای قرار دادن و باد کردن یک بالون پزشکی برای بازسازی بافت بینی شما استفاده می کند. هدف این است که مجاری بینی پس از تخلیه و خارج شدن بالون باز بماند.

تنگی نفس بعد از عمل جراحی

همه ساله به دلیل مشکلات تنفسی و زیبایی، بسیاری از بیماران برای بررسی مجدد به پزشک خود مراجعه می کنند. برای کسانی که سال‌ها پیش جراحی زیبایی بینی انجام داده‌اند و باعث مشکلات تنفسی شده است، جراحی بینی ترمیمی می‌تواند به اصلاح این مشکل کمک کند.

نواحی بینی که بیش از حد جراحی شده اند را می توان با ایجاد یک برش کوچک و سپس پیوند مجدد غضروف از پشت گوش یا دورتر از داخل بینی به عنوان تقویت کننده برای جلوگیری از ایجاد مشکل در سوراخ های بینی اصلاح کرد. فلپ های پخش کننده یا گرافت های پخش کننده ایجاد شده از غضروف گوش یا دنده می تواند مشکلات زیبایی و تنفسی را بهبود بخشد.

مطالعات نشان می دهد که حدود 98 درصد بهبودی در نفس کشیدن بعد از عمل بینی ترمیمی گزارش شده است.

این نتایج بسیار دلگرم کننده هستند زیرا بسیاری از بیماران فکر میکردند که فقط باید بدون تنفس از طریق بینی زندگی کنند! می توانید تصور کنید که آنها از اینکه بالاخره از سوراخ های بینی خود یک نفس عمیق می کشند چقدر راحت تر هستند. بسیاری از مردم نیز به دلیل دشواری در تنفس از طریق بینی، خواب نامناسبی داشتند و از اینکه بار دیگر خواب بدون وقفه داشتند، بسیار خوشحال هستند.

نفس کشیدن با دهان بعد از عمل بینی

با توجه به این که نفس کشیدن بعد از عمل بینی ممکن است موجب بروز خونریزی بینی و کاهش فشار خون بیمار شود، پزشکان معمولا توصیه می کنند برای چند روز اول از نفس کشیدن با دهان بعد از عمل بینی استفاده کنید تا پس از گذشت دوره نقاهت بینی به فرم مطلوب خود نزدیک شود. در غیر این صورت نفس کشیدن با بینی می تواند تاثیر منفی بر نتیجه عمل داشته باشد.

اگر نفس کشیدن با دهان برای شما راحت نیست، باید حتما سعی کنید تا از تنفس عمیق خودداری کنید و به جای آن از طریق بینی به صورت ملایم و آرام تنفس کنید تا دچار عوارض عمل بینی نشوید.

در صورت احساس درد، خونریزی از بینی سریعا به پزشک خود مراجعه کنید. پس از گذشت چند روز از عمل بینی ممکن است پزشک به شما اجازه نفس کشیدن بعد از عمل بینی را به شما بدهد، اما یادتان باشد همه چیز بستگی به وضعیت بهبود شما دارد.

مشکل تنفسی بعد از عمل بینی تا کی ادامه دارد؟

این احتمال وجود دارد که بعد از عمل بینی بیمار به مدت چند روز با مشکل تنفسی مواجه شود. احساس سرفه، سردرد، گرفتگی صدا، تغییر رنگ بینی، خشکی دهان، خشکی گلو، احساس تنگی نفس و خونریزی از بینی بعضی از این مشکلات هستند.

باید گفت اکثر این مشکلات تنها چند روز پس از عمل احساس می شوند و با گذشت علائم بهبود پیدا خواهند کرد. اما در صورت شدت افزایش این علائم و یا بیشتر طول کشیدن آنها حتما موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

در این مواقع پزشک شما ممکن است برای کاهش علائم و درمان مشکلات تنفسی، داروهای ضدالتهاب را برای شما تجویز کند. همچنین تنفس از طریق بینی و یا تمرین های تنفسی از دیگر راهکارهای پزشکان است. در هر صورت فراموش نکنید اگر مدت زیادی گذشته و همچنان نفس کشیدن بعد از عمل بینی برای شما دشوار است، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

بعد از عمل بینی نمیتونم نفس بکشم. چه کاری انجام دهم؟

اگر بعد از عمل بینی نمی توانید به خوبی نفس بکشید، ممکن است به علت تورم و التهاب بینی شما باید چرا که در حین عمل بینی بافت های بینی شما دچار تغییراتی شده اند و برای بهبودی کامل و رفع مشکل نیاز به گذشت زمان دارد.

بهتر است خودتان از هرگونه اقدام خودسرانه خودداری کنید و به بینی خود دست نزنید چرا که می توانید منجر به تغییر شکل و فرم بینی شما پس از عمل شود. همانطور که بالاتر هم گفته شد بهتر است با پزشک خود این موضوع را در میان بگذارید تا برای شما داروهای ضد درد و ضدالتهاب تجویز شود تا بتوانید راحت تر این چند روز پس از عمل را بگذرانید.

در صورتی که مشکلات تنفسی شما بیشتر شد و یا پس از گذشت چند روز همچنان ادامه دار بود، باید به پزشک خود اطلاع دهید. در بعضی موارد عوارض جدی مانند عفونت بینی و یا خونریزی شدید ممکن است اتفاق بیوفتد که لازم است سریعا پیگیری کنید تا پزشک شما بررسی و درمان لازم را انجام دهد.

بسته بودن یکی از سوراخهای بینی بعد از عمل

بعد از عمل بینی احتمال بسته شدن یکی از سوراخ های بینی وجود دارد که این مشکل معمولا به علت التهاب و تورم بینی رخ می دهد چرا که در طول عمل جراحی، بافت های بینی دچار تغییراتی شده اند که برای بهبود آن نیاز به گذشت زمان دارد.

اما در برخی از موارد، بسته بودن یکی از سوراخ های بینی بعد از عمل می تواند مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند و نیاز به مداخله پزشک شما داشته باشد. پزشک با بررسی دقیق وضعیت هر دو سوراخ بینی، نسبت به تجویز داروهای ضدالتهاب و ضد درد و همچنین توصیه برای انجام تمرین های تنفسی اقدام می نماید. در موارد شدیدتر ممکن است نیاز به عمل ترمیمی وجود داشته باشد.

علت سوت کشیدن بینی بعد از عمل چیست؟

دلایل مختلفی می تواند منجر به سوت کشیدن بینی بعد از عمل شود و تنفس شما را دچار مشکل کند. در ادامه برخی از آنها را معرفی می کنیم :

  1. انحراف بینی : کج شدن سپتوم یا تیغه بینی می تواند موجب انحراف بینی شود که یکی از دلایل سوت کشیدن بینی است.
  2. عفونت : عفونت بینی بعد از عمل ممکن است منجر به ایجاد مشکل در تنفس شما شود.
  3. خونریزی : خونریزی هایی که بعد از عمل جراحی بینی اتفاق می افتد هم یکی از دلایل سوت کشیدن بینی است.
  4. تورم بینی : تورم بینی می تواند منجر به بسته شدن هر دو یا یکی از سوراخ های بینی شود.
  5. التهاب بینی : در صورتی که بافت های داخلی بینی دچار التهاب شده باشند باعث سوت کشیدن بینی می شود.

برای درمان و یا کاهش سوت کشیدن بینی بعد از عمل بینی، پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند تا چند روز از طریق دهان نفس بکشید تا بینی شما به مرور فرم جدید خود را پیدا کند. همچنین در صورت نیاز داروهای ضدالتهاب برای شما تجویز خواهد شد.

ایا تنگی نفس بعد از عمل بینی طبیعی است؟

تنگی نفس پس از عمل بینی ممکن است در برخی موارد طبیعی باشد، اما باید به شدت آن توجه شود. در طی عمل بینی، بافت‌های بینی شما تغییر می‌کنند و برای بهبودی کامل نیاز به زمان دارند. در طی این فرایند، ممکن است بافت‌های بینی به شدت تورم و التهاب کنند که می‌تواند باعث تنگی نفس شود. همچنین، خونریزی پس از عمل بینی ممکن است باعث تنگی نفس شود.

با این حال، اگر تنگی نفس شما شدید است، باید به پزشک خود اطلاع دهید. تنگی نفس شدید ممکن است نشانه عوارض جدی باشد که نیاز به درمان فوری دارند، مانند خونریزی شدید، عفونت، یا عوارض ناشی از بیهوشی عمل بینی. بنابراین، اگر تنگی نفس شما بسیار شدید است یا به مرور زمان بهبود نیابد، باید حتماً به پزشک خود مراجعه کنید تا بررسی و درمان لازم را انجام دهد.

webmd.com : منبع