جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تلفن تماس

051-38414858

عوارض عمل بینی

عوارض عمل بینی

جراحی زیبایی بینی از شایع‌ترین و مهم‌ترین نوع جراحی‌هاست که بسیاری از افراد کورکورانه و بدون اطلاع از عوارض عمل بینی به سمت آن روی می‌آورند و بینی خود را به تیغ جراحان می‌سپارند. جراحی بینی نیز همانند سایر جراحی‌ها طبعاتی به همراه دارد و لازم است که حتما قبل از عمل، از اثرات جانبی و عوارض آن اطلاع داشته باشید.

بسیاری از عوارض عمومی جراحی بینی برای همه کسانی که بینی خود را عمل کردند ممکن است پیش بیاید، اما بعضی دیگر فقط در شرایط خاص ممکن است خود را نشان دهد. همچنین بسیاری از مشکلات و نارضایتی‌ها پس از عمل بینی مربوط به شکل ظاهری و نارضایتی بیمار از تغییرات بینی خود می‌باشد.

اگر شما این عوارض را جدی بگیرید و برای حل آن ها چاره داشته باشید، به احتمال زیاد دچار مشکلات کمتری خواهید شد. در ادامه با ما همراه باشید تا به طور کامل درباره این موضوع توضیح دهیم.

باورهای غلط در مورد عمل جراحی بینی

این روزها که علم و تکنولوژی پیشرفت کرده است، افراد زیادی برای درمان مشکلاتی مانند انحراف بینی یا زیبایی بیشتر صورت خود، تصمیم گرفته اند که جراحی بینی انجام دهند. متاسفانه باور غلطی که در بین این افراد وجود دارد، این است که تصور می کنند هیچ مشکلی برایشان بعد از عمل بوجود نمی آید. این باور غلط باعث شده است که افراد زیادی بعد از عمل خود، اظهار پشیمانی کنند.

دانستن این نکته خالی از لطف نیست که برای این که دچار مشکلات مختلفی در این زمینه نشوید، لازم است که مراقبت های قبل و بعد از عمل بینی را جدی بگیرید تا دچار عوارض عمل بینی نشوید! اگر تنها اولویت و هدف شما زیباتر شدن صورت تان است، باید به شما بگوییم که دارید اشتباه می کنید چرا که ممکن است به عوارض جبران ناپذیر بینی دچار شوید. عوارضی که گاهی تا آخر عمر با شما همراه خواهند بود.

تشخیص انواع بینی

در جراحی بینی نکته ای که بسیار اهمیت دارد، این است که بینی از کدام نوع است؟ بینی گوشتی یا بینی استخوانی ؟ چرا که روش ها و شیوه های جراحی در این بینی ها، با هم تفاوت های زیادی دارند.

تشخیص این که بینی شما از کدام نوع است، توسط پزشک متخصص باید انجام شود اما اگر میخواهید اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید مقاله تفاوت بینی گوشتی و استخوانی را مطالعه کنید.

کاهش عوارض جراحی بینی با انجام اقدامات لازم قبل از عمل

قبل از این‌که عمل بینی انجام شود لازم است تا چند جلسه به پزشک جراح خود مراجعه کنید و در مورد عوامل مختلفی که امکان تاثیر گذاشتن بر روی نتیجه کار را دارند و همچنین در مورد عوارض رینوپلاستی، مزایای جراحی بینی، زمان مناسب برای عمل بینی و چگونگی انجام جراحی بینی صحبت کنید.

از آن‌جایی که بعد از انجام عمل بینی دیگر بازگشتی وجود ندارد حتما در مورد فرم بینی خود با پزشک جراح صحبت کنید و انتظارات خود را به طور شفاف و واضح برای جراحتان مطرح کنید تا جراح بتواند شما را به درستی راهنمایی کند. همچنین جراح نیز به شما آمادگی لازم را برای جراحی بینی خواهد داد و به شما توضیح می‌دهد که کدام یک از خواسته‌های شما شدنی است.

پس از آن‌که در مورد کیفیت عمل جراحی آگاهی لازم را به دست آوردید لازم است که سوابق پزشکی خود را برای پزشک بازگو کنید. یعنی دکتر شما باید در مورد داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید و یا دچار بیماری خاصی هستید، مطلع شود.

پس از آن تحت معاینه بالینی قرار خواهید گرفت یعنی جراح نتیجه آزمایشات قبل از عمل بینی مثل ازمایش خون و همچنین پوست و داخل و بیرون بینی شما را معاینه خواهد کرد و سپس جراح می‌تواند با معاینات بالینی به شما چشم‌انداز دقیق‌تری از تغییر شکل بینی بدهد.

بعد از معاینه به مرحله عکس‌برداری می‌رسید که شما می‌توانید عکس‌های قبل و بعد از عمل بینی خود را مقایسه کنید و این کار به عنوان یک ارزیابی از عملکرد جراح شما بعد از جراحی می‌باشد.

از مراحل اصلی و ضروری در جراحی بینی آمادگی کامل برای عمل بینی است که گاهی با رعایت نکات بسیار ساده می‌توانید تا حدود زیادی عوارض ناشی از جراحی بینی را کاهش دهید.

شما باید دو هفته بعد از جراحی بینی هیچ‌گونه قرصی مصرف نکنید و از مصرف هر گونه نیکوتین خودداری کنید. در طول عمل به دلیل تنفس از دهان، لب‌ها و گلویتان خشک خواهد شد، پس لازم است که به تعداد کافی مرطوب کننده لب و نوشیدنی‌های خنک به همراه داشته باشید.

اگر مراحل بالا را به درستی و دقیق انجام دهید، می‌توانید میزان قابل توجهی از استرس را از خود دور کنید و نگرانی‌های بعد از عمل را تا حدودی کاهش دهید.

آشنایی با عوارض عمل بینی

هر عمل جراحی عارضه های خاصی دارد و برای این که مدت زمان وجود این عارضه ها کم شود، نیازمند این موضوع هستیم که مراقبت های ویژه ای را قبل و بعد از عمل رعایت کنیم.

شما باید آموزش های لازم برای مراقبت های بعد از عمل را توسط جراح خود ببینید چرا که تمایل دارید به ظاهر دلخواه خود برسید. ظاهر دلخواه شما تنها هنگامی خود را نمایان می کند که دچار عوارض عمل بینی نشوید!

همان‌طور که در بالا گفته شد جراحی بینی نیز مانند سایر جراحی‌ها می‌تواند عوارض و طبعاتی را به همراه داشته باشد که این عوارض از شخصی به شخص دیگر و از یک عمل به عمل دیگر کاملا متفاوت می‌باشد. جراحی بینی اگر توسط مجرب‌ترین و ماهر ترین جراح نیز انجام شود، احتمال بروز عوارض ناشی از عمل بینی وجود دارد و این احتمال تقریبا بین ۵ تا ۱۰ درصد است.

در ادامه به هفت مورد از عوارض عمل بینی اشاره خواهیم کرد که جدی گرفتن هر کدام از عوارض زیر می‌تواند علاوه بر کاهش زمان درمان، موجب افزایش سلامتی قبل از جراحی بینی شود :

  • کاهش حس بویایی

حس بویایی از حس‌های پنج‌گانه و لازمه زندگی روزمره است که بدون شک کاهش حس بویایی از مهم‌ترین عوارض رینوپلاستی به شمار می‌رود. بسیاری از افراد پس از عمل بینی نسبت به این مورد ابراز ناراحتی می‌کنند ولی لازم است بدانند که عمل جراحی بینی بیرون از محدوده‌ی اعصاب و حس بویایی انجام می‌شود و کاهش حس بویایی یک عارضه دائمی نیست و هیچ صدمه‌ای به اعصاب بویایی وارد نمی‌کند.

معمولا تورم بعد از عمل بینی منجر به کاهش حس بویایی می‌شود چون این تورم از رسیدن مولکول‌ها به پایانه‌های اعصاب جلوگیری می‌کنند که این عارضه تا برطرف شدن تورم ناشی از عمل ادامه خواهد داشت.

  • تنفس سوت مانند

زمانی که در جراحی بینی، پره‌های بینی خیلی کوچک شده باشد، تنفس سوت مانند مشاهده می‌شود که این عارضه در بینی با سوراخ‌های بزرگ تا به حال دیده نشده است و عموما کسانی از این مورد ابراز ناراحتی کرده‌اند که سوراخ‌های بینی خیلی کوچکی داشته‌اند و از آبریزش بینی آن‌ کلافه شده‌اند.

اگر سوراخ‌های بینی بر اثر عمل جراحی نسبت به قبل متناسب نباشد، معمولا در صورت لزوم برای برطرف شدن عارضه بینی عمل جراحی دوباره انجام می‌شود و در آن از تیغه غضروف بینی برداشته می‌شود و به سوراخ‌های بیش از حد تنگ بینی پیوند زده می‌شود.

  • خون‌ ریزی

از شایع‌ترین عوارض عمل بینی خون‌ریزی است و لازم است بیمارانی که دچار اختلال انعقاد خون هستند از یک هفته تا ده روز قبل از عمل جراحی بینی مصرف آسپرین را قطع کنند تا خون‌ریزی‌ غیر معمول در جراحی رخ ندهد.

همچنین افرادی که مشکل فشار خون دارند امکان خون‌ریزی چند برابر می‌شود و گاهی اوقات نیز در اثر ضربه ناگهانی به بینی و مراعات نکردن ایمنی در زمان شست و شو شاهد رخداد خون‌ریزی خواهید بود. اکثر اوقات این خونریزی‌ها زیرپوستی هستند که ممکن است تا زیر چشم هم نفوذ پیدا کنند

  • نامتقارن بودن سوراخ بینی

نامتقارن بودن سوراخ بینی نیز از دیگر عارضه‌های عمل جراحی بینی می‌باشد که تعدادی از بیماران از نامتقارن بودن سوراخ بینی بعد از رینوپلاستی احساس نارضایتی دارند و از پزشک خود گله‌مند می‌شوند.

با وجود این‌که جراحان پیش از عمل جراحی بینی نسبت به اندازه‌گیری‌ها بسیار دقیق هستند اما باز هم افرادی شکایت دارند که البته ممکن است این نامتقارنی در اثر تورم ناشی از عمل بینی باشد که با از بین رفتن تورم، نامتقارنی سوراخ‌های بینی نیز از بین می‌رود.

  • گرفتگی بینی

گرفتگی بینی بعد از رینوپلاستی موجب تورم مخاط بینی می‌شود که در ۱۰ درصد افراد این گرفتگی رخ می‌دهد. فضا یا راه‌روی بینی توسط دست‌کاری عروق موجب تورم می‌شود که بینی را کوچک یا تنگ می‌کند و به تبع آن عبور و مرور هوا سخت می‌شود و تا مدتی بیمار از طریق دهان نفس می‌کشد که دچار خشکی مخاط دهان می‌شود. اما نیازی به نگران شدن نیست زیرا با برطرف شدن تورم ناشی از عمل مشکلات تنفس دهانی نیز برطرف خواهد شد.

  • چسبندگی

اگر استفاده از آنتی‌بیوتیک بعد از رینوپلاستی موجب درمان عفونت نشود ممکن است این عفونت باعث چسبندگی شود. این عفونت‌ها به دلیل لخته‌های خون باقی‌مانده در بینی می‌باشد که برای جلوگیری از عفونت باید حفره‌های بینی شسته شود تا از تجمع میکروب‌ها و ترشحات جلوگیری شود.

  • تورم یکی از عوارض عمل بینی

تورم صورت از دیگر عوارض عمل جراحی بینی می‌باشد که متاسفانه برای مدت زمان طولانی همراه شما خواهد بود. در روزهای اول مقدار تورم صورت خیلی زیاد می‌باشد اما نیازی به نگرانی نیست زیرا این تورم پس از چند روز استراحت کاهش می‌یابد اما کاملا از بین نمی‌رود و یک تورم بینی و اطراف چشم تا چند هفته روی صورت دیده می‌شود که می‌تواند موجب آزار شما شود.

در این صورت باید نکات ایمنی توصیه شده توسط پزشکتان را کامل رعایت کنید تا به روند درمان بهبود ببخشید و زیبایی خود را به دست آورید.

عوارض عمل بینی استخوانی

نکته جالبی که وجود دارد، این است که عوارض جراحی بینی استخوانی، نسبت به بینی گوشتی کمتر است چرا که بینی استخوانی دارای غضروف قوی تری است. این غضروف های قوی باعث شده اند که شاهد تغییرات پایدار و بادوام تر در این نوع از بینی ها باشیم.

اگر عمل بینی استخوانی انجام داده اید و نگران عوارض بعد از جراحی بینی هستید، باید به شما بگوییم که تا 9 ماه باید بصورت کامل مراقبت های بعد از عمل را انجام دهید تا بینی شما به شکل دلخواه در بیاید. اگر شما این کار را انجام ندهید، احتمالا شاهد مشکلات زیبایی و تنفسی خواهید بود و از نتیجه ی عمل خود راضی نخواهید بود.

عوارض عمل بینی گوشتی

با توجه به جنس استخوان و غضروف های نرم تر این نوع بینی، عوارض عمل بینی گوشتی بیشتر از عوارض عمل بینی استخوانی است. برای این که بعد از عمل بینی بصورت کامل ترمیم شود و یک ظاهر اصلی پیدا کند، حدود 18 الی 24 ماه زمان نیاز است.

نکته ای که در مورد عمل بینی گوشتی وجود دارد و جزو عارضه های آن به حساب می آید، این است که در طول ترمیم این نوع از بینی ها، ممکن است که گوشت دوباره بر روی بینی رشد کند و ظاهر آن را از بین ببرد. پزشکان و متخصصان با تجربه برای جلوگیری از این مشکل به بیمارن و مراجعه کنندگان خود، کورتون تزریق می کنند.

اگر همچنان از عوارض جراحی بینی گوشتی می ترسید، بهتر است که با بهترین جراح بینی گوشتی که متخصص و ماهر باشد، در این زمینه گفت و گو کنید. مشکلاتی مانند افتادگی بینی، کوچک شدن بیش از حد بینی و مشکلات تنفسی، عدم تناسب بینی با ظاهر فرد و … ممکن است بعد از عمل بینی گوشتی، اتفاق بیفتند.

ایا عمل بینی خطرناک است؟

بسیاری از بیماران میخواهند بدانند که آیا عمل بینی خطرناک است یا خیر؟ در پاسخ باید گفت : بله، به طور کلی هر عمل جراحی خطراتی را در بر دارد و عمل بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست. خطراتی که با این عمل جراحی مرتبط هستند شامل عفونت، خونریزی، عوارض تنفسی و ناهنجاری‌های جراحی هستند.

باید توجه داشت که عمل بینی می‌بایست توسط یک پزشک متخصص و با تجربه انجام شود. هرگونه اشتباه و خطا در جراحی  بینی ممکن است موجب بروز ناهنجاری‌های دائمی در بینی شود که به دلیل دشواری در اصلاح آن‌ها، مشکلات جدی برای فرد به وجود خواهد آورد.

علت مرگ در جراحی بینی

عمل بینی به دلیل خطراتی که در بر دارد، باید با دقت و توسط جراح متخصص و باتجربه انجام شود. یکی از خطراتی که با عمل بینی مرتبط است، خطر مرگ در جراحی است.

احتمال مرگ در جراحی بینی بسیار نادر است، اما بیشترین علت مرگ در این نوع جراحی، خونریزی است. خونریزی شدید در حین جراحی ممکن است باعث کاهش فشار خون، کاهش تامین اکسیژن به مغز و سایر عوارض خطرناک دیگر شود که می‌تواند به مرگ بیمار منجر شود.

علاوه بر خونریزی، عفونت نیز می‌تواند حادثه آفرین باشد. در صورتی که حین عمل، عفونت جراحی از کنترل پزشکان خارج شده و منجر به عوارض جدی شود، ممکن است به مرگ بیمار منتهی شود.

عوارض عمل بینی در مردان

گاها عمل بینی می‌تواند با عوارضی همراه باشد که در مردان ممکن است بیشتر از زنان ایجاد شوند.

یکی از عوارض شایع عمل بینی در مردان، خشکی و ترشح نازل است. این مسئله ممکن است به دلیل تغییر شکل و اندازه بینی و تحریک مخاط در داخل نازل ایجاد شود. در بعضی موارد، این مشکل باعث بروز التهاب و عفونت مزمن نازل می‌شود.

همچنین، برخی مردان پس از عمل بینی ممکن است به علت تغییر شکل بینی، مشکلات تنفسی و عوارض ناشی از آن را تجربه کنند. این مشکلات می‌تواند در برگیرنده نفس کوتاه، سرگیجه، خستگی و افت فشار خون باشد.

عوارض عمل بینی در دراز مدت

عمل بینی در درازمدت می تواند منجر به بروز برخی عوارض متعدد شود. به عنوان مثال احتمال عفونت بینی بعد از عمل وجود دارد، در این صورت باید درمان های لازم زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

در موارد بسیار نادر بعضی از بیماران پس از گذشت سالها با بیماری آسم روبرو شده اند که با توجه به شدت حملات از داروهای ضدآسم استفاده می کنند. افتادگی بینی هم از دیگر مواردی است که در درازمدت احتمال بروز آن هست، در این صورت بیمار به انجام عمل بینی ترمیمی نیاز پیدا می کند.

تغییر در حس بویایی یا چشایی از عوارضی است که پس از عمل بینی ممکن است برای افراد اتفاق بیوفتد. تورم بینی، درد و خشک شدن داخل بینی از عوارض دیگری است که می توان به آن‌ها اشاره کرد.

با این حال، برای پیشگیری از این عوارض باید بهترین روش عمل بینی توسط جراح متخصص و با تجربه انتخاب شود و پس از جراحی بینی، با دقت نکات بهداشتی و توصیه های که پزشک به شما توصیه کرده را رعایت کنید تا کمترین عوارض عمل بینی را تجربه کنید.

medscape.com : منبع