جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تلفن تماس

051-38414858

  • خانه
  • درباره بینی
  • سلامتی قبل از جراحی بینی | با چه شرایطی نمی توان عمل بینی انجام داد؟
سلامتی قبل از جراحی بینی

سلامتی قبل از جراحی بینی | با چه شرایطی نمی توان عمل بینی انجام داد؟

تا به حال از خودتان پرسیده اید سلامتی قبل از جراحی بینی چه تاثیری بر نتیجه نهایی آن خواهد گذاشت؟ آیا شما کاندید خوبی برای عمل بینی هستید؟

قبل از این که برای جراحی زیبایی به مطب پزشک‌تان بروید، همچنین برای این که کاندید خوبی برای عمل بینی باشید، باید به چند معیار کلیدی و مهم توجه نمایید. در ادامه شما را با مهم ترین نکاتی که باید قبل از انجام جراحی بینی در نظر بگیرید آشنا خواهیم کرد، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید…

آیا شما کاندید خوبی برای جراحی بینی هستید؟

چه جراحی لیفت صورت انجام دهید و چه هر جراحی زیبایی دیگر مانند جراحی بینی یا جراحی پلک، باید درک خوبی از ریسک‌های موجود در جراحی داشته باشید. همچنین انتظارات شما از جراحی زیبایی باید واقع بینانه بوده و بالاترین درجه از سلامتی قبل از جراحی بینی را داشته باشید.

این دقیقا همان جایی است که جلسه مشاوره یکی از جنبه های حیاتی جراحی زیبایی خواهد شد و پزشک شما می‌تواند تعیین کند که آیا کاندید خوبی برای جراحی بینی هستید یا خیر. اکثر پزشکان از شما درخواست می کنند آزمایش‌هایی قبل از عمل جراحی برای پیدا کردن وضعیت سلامتی انجام دهید که ممکن است حتی خودتان هم از آن آگاهی نداشته باشید.

 

توجه به وضعیت سلامتی قبل از عمل

اگر قبل از عمل جراحی وضعیت سلامتی شما وخیم باشد، می‌تواند شما را از انجام عمل جراحی بینی منع کند یا در نهایت یک نتیجه ضعیف را در بر داشته باشد. اگر این وضعیت حین جلسه مشاوره یا در آزمایشات رخ دهد، باید جراحی بینی را به تعویق انداخت یا به طور کلی کنسل کرد.

انجام عمل زیبایی اعم از لیفت صورت، جراحی بینی و جراحی پلک نه تنها تاثیر شدید فیزیکی خواهد داشت بلکه به همان اندازه تاثیر روحی بر روی فرد خواهد گذاشت.

به همین دلیل است که باید خودتان را با اطلاعات مناسب درباره عملی که قرار است انجام دهید مجهز کنید، هر چند که این اطلاعات کوچک و جزئی به نظر برسند. علاوه بر این پیدا کردن جراحی که تجربه وسیعی در انجام این گونه عمل های جراحی داشته باشد یک امتیاز بزرگ محسوب می شود.

 

مهم ترین عوامل سلامتی قبل از جراحی بینی

در ادامه به مهم ترین عواملی که ممکن است سلامتی قبل از جراحی بینی را تحت تاثیر قرار دهند اشاره خواهیم کرد :

 

1) سیگار کشیدن دشمن بزرگ سلامتی

انتخاب شیوه زندگی ناسالم می‌تواند راه رسیدن به یک جراحی زیبایی موفق را مسدود کند. بدون در نظر گرفتن نوع جراحی، سیگار کشیدن اثر نامطلوبی بر روی بدن شما و سلامتی قبل و بعد از جراحی بینی خواهد داشت.

جراحان معمولا افراد سیگاری را جراحی نمی‌کنند و به آنها توصیه می‌کنند که هفته ها قبل از جراحی از سیگار کشیدن اجتناب کنند. حتی برای اطمینان از رسیدن به یک نتیجه مناسب، لازم است تا مدت زمان زیادی بعد از جراحی نیز از سیگار کشیدن خودداری شود.

دود سیگار حاوی کربن مونو اکسید است. این ماده به شدت توانایی سلول‌های قرمز را برای حمل اکسیژن در بدن کاهش می دهد، به خصوص این که بهبود بافت‌ها را تضعیف کرده و راه مبارزه با عفونت را مسدود می‌کند. علاوه بر آن سیگار کشیدن منجر به تنگ شدن عروق خونی شده و همچنین خطر بزرگ شدن قلب و مشکلات تنفسی را افزایش می دهد.

 

2) مصرف مواد و الکل

یکی دیگر از شیوه‌های ناسالم زندگی که می‌تواند شما را از انجام جراحی‌های زیبایی منع کند و همچنین بر سلامتی قبل از جراحی بینی اثر بگذارد، مصرف مواد و الکل است.

توصیه می‌شود که چند هفته قبل از انجام هر گونه جراحی زیبایی از مصرف الکل و مواد غیر مجاز همانند سیگار اجتناب شود.

در مقاله رویترز ۲۰۱۳، مطالعه ای که توسط ماریا الیاسن عضو موسسه ملی بهداشت عمومی در دانشگاه جنوب دانمارک واقع در کپنهاگ انجام شد، نشان داد :

“افرادی که معتاد به الکل هستند نسبت به افراد معمولی ۷۳ درصد بیشتر در معرض عفونت بینی بعد از عمل و ۸۳ درصد بیشتر در معرض مشکلات تنفسی قرار می‌گیرند و همچنین ۲۹ درصد بیشتر احتمال دارد که در واحد مراقبت‌های ویژه بستری شوند”

به این دلیل که الکل سیستم ایمنی بدن را به خطر انداخته و واکنشی که در اثر فشار به غدد درون ریز وارد می‌شود را افزایش می‌دهد و این باعث افزایش خطر خونریزی و ضعف فرآیند بهبود خواهد شد.

در مورد استفاده مواد غیر مجاز، این خطرات حتی بالاتر هم خواهد بود به طوری که عوارض جانبی سیگار و الکل در برابر آن ناچیز است.

 

3) چاقی

اگر به شدت اضافه وزن دارید، پزشک‌تان ممکن است به شما پیشنهاد دهد که وزن خود را کاهش دهید تا (ترجیحا) به وزن ایده آل خود برسید.

در حالت کلی، کاهش وزن برای فرآیند بیهوشی که قبل از عمل جراحی انجام می شود ممکن است لازم باشد، بنابراین داشتن وزن متعادل می‌تواند عوارض بیهوشی را کاهش دهد.

این امر به ویژه برای عمل‌های جراحی که روی بدن انجام می‌شود مانند لیپوساکشن و فرم دادن به شکم که چربی‌های اضافه می‌تواند تنش بیشتری بر روی برش‌ها ایجاد کند، خصوصا این که در جراحی بینی جای زخم یا اسکار‌ بینی نمایان‌تر می‌کند.

هرچند شما نتایج بهتر و ایمن تری خواهید گرفت، با این حال برای عمل‌هایی مانند جراحی بینی و جراحی پلک ممکن است کاهش وزن خیلی ضروی نباشد.

 

4) فشار خون بالا

در حالت کلی امکان انجام عمل جراحی حتی با وجود فشار خون بالا نیز وجود دارد، به خصوص در موارد اضطراری، برای کنترل ضربان قلب و فشار خون در حین جراحی، داروهایی وجود دارد که بسیار سریع و موثر هستند.

برای جراحی زیبایی ممکن است به شما توصیه شود که فشار خون خود را تا جایی که ممکن است در وضعیت متناسب قرار دهید، چرا که این کار عوارض احتمالی را در حین جراحی کاهش خواهد داد.

اگر برای کنترل فشار خون دارو مصرف می‌کنید، در جلسه مشاوره پزشک خود را در این باره مطلع سازید. از این طریق پزشک شما می‌تواند تعیین کند که آیا این داروها بر روی جراحی و پروسه بهبود شما موثر است یا خیر. همین‌طور ممکن است داروهای جایگزین برای قبل از جراحی و بعد از جراحی به شما پیشنهاد شود.

 

5) بیماری‌های قلبی عروقی

اگر شما بیماری قلبی داشته باشید، احتمال اینکه بعد از عمل جراحی با مشکل انعقاد خون مواجه شوید بیشتر است. انعقاد خون می‌تواند منجر به انسداد جریان خون شود، همچنین فرآیند بیهوشی وقتی قلب شما در وضعیت ایده‌آل قرار ندارد ممکن است دچار مشکل شود.

اگرچه داشتن بیماری قلبی بی تاثیر بر سلامتی قبل از جراحی بینی نیست، اما شما را به یک کاندید نامناسب برای عمل بینی و دیگر جراحی های زیبایی تبدیل نمی کند.

در این شرایط احتمالا پزشک از شما می‌خواهد قبل از اینکه اقدام به جراحی کنید، یک مجوز از متخصص قلب و عروق خود بیاورید. داروهای شما هم در نظر گرفته خواهد شد. احتمالا به شما توصیه می‌شود که قبل از روز جراحی از مصرف داروهایی که خون را رقیق می کند اجتناب کنید که البته این موضوع نیز باید با کسب مجوز از پزشک‌تان باشد.

 

6) دیابت

یکی دیگر از عواملی که سلامتی قبل از جراحی بینی را تحت تاثیر قرار می دهد و بر روی دیگر جراحی های زیبایی، نگرانی زیادی ایجاد می‌کند دیابت است و دلیل آن بالا بودن قند خون در افراد دیابتی است.

هم دیابت نوع اول و هم دیابت نوع دوم با نوروپاتی، مشکلات قلبی، مشکلات کلیوی و بهبود ضعیف زخم مرتبط می‌باشد، به خصوص این که وقتی کنترل سطح گلوکز ضعیف باشد.

عمل جراحی زیبایی می‌تواند برای دیابتی ها نیز انجام شود، اما ممکن است برای تعیین و تضمین اینکه سطح گلوکز خون شما به خوبی کنترل می‌شود، به خون زیادی نیاز باشد.

به هر حال برای دیابت نوع اول باید ترتیب خاصی انجام شود، چون رژیم غذایی قبل از جراحی به منظور آمادگی بیشتر ممکن است تغییر کند. همچنین نوع بیهوشی عمل بینی نیز ممکن است متفاوت باشد.

 

7) اختلالات تنفسی

یکی از جنبه های کاربردی جراحی بینی معمولا برای اصلاح مشکلات تنفسی بدون تغییر در ظاهر بینی انجام می‌شود. با این حال اگر شما از اختلالات تنفسی رنج می‌برید، ممکن است نیاز باشد که آزمایشات قبل از عمل بینی را انجام دهید.

این امر به دکتر شما کمک می‌کند که تشخیص دهد آیا شما کاندید خوبی برای جراحی بینی هستید یا خیر، زیرا هنگام بیهوشی مشکلات تنفسی می تواند برای شما مشکل ایجاد کند.

 

8) کم خونی مانعی برای سلامتی قبل از جراحی بینی

برای اشخاصی که از اختلالات خونریزی رنج می‌برند، ممکن است بررسی‌های گسترده‌ای نیاز باشد، زیرا این امر می‌تواند خطراتی در حین عمل جراحی و پس از جراحی برای بیمار ایجاد کند.

بیماران مبتلا به هموفیلی که فاقد فاکتورهای انعقاد خون هستند، ممکن است در هنگام عمل جراحی دچار خونریزی شوند که می تواند به مرگ منجر شود.

از طرف دیگر بیماری‌های خونریزی دهنده (این بیماری‌ها بعد از جراحی باعث خونریزی زیر پوست خواهد شد اما خیلی خطرناک نیستند) نیز ممکن است نیاز به درمان‌های اضافی برای شناسایی رگ‌های خونی و خالی کردن لخته خون داشته باشد.

عمل جراحی بینی هنوز هم می‌تواند با خیال راحت انجام شود، اما با کمک پزشک هماتولوژیست یا به وسیله داروها و محصولات مورد نیاز.

بنابراین اگر شما به صورت ارثی، دوران قاعدگی سنگین و خونریزی و تورم بعد از عمل را داشته باشید (مانند خونریزی و تورم بعد از یک جراحی ساده مثل دندانپزشکی)، این مساله را حتما با دکتر خود در جلسه مشاوره در میان بگذارید.

 

9) بیماری های عفونی

بیماری های عفونی مانند هپاتیت و HIV ممکن است باعث شوند که کاندید خوبی برای جراحی بینی محسوب نشوید، به این دلیل که می‌تواند به عفونت و بهبود ضعیف منجر شود.

با این حال اگر بیماری شما غیرفعال باشد، عمل جراحی منع نمی شود. دکتر شما و تیم پزشکی اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری انجام می دهند. اگر شما بیماری هایی از این قبیل دارید ضروری است که حتما به پزشک خود اطلاع دهید یا اگر کمی از افشای این اطلاعات می‌ترسید، نگران نباشید، پزشکان اطلاعات شما را محرمانه نگه می‌دارند.

 

10) کسانی که تحت بحران های شخصی قرار گرفته اند

به بیمارانی که تحت بحران‌های شخصی قرار گرفته‌اند، قبل از هر چیز توصیه می‌شود که ابتدا صبر کنند تا وضعیت سلامتی قبل از جراحی بینی خود را بهبود دهند، سپس برای عمل عمل زیبایی اقدام کنند. هنگامی که شما برای جراحی زیبایی تصمیم نهایی خود را می‌گیرید و رضایت خود را به پزشک‌تان اعلام می کنید باید در سلامت عقلی کامل باشید.

 

11) بیماری روانی

ممکن است انجام جراحی‌های زیبایی برای افرادی که نشانه‌های بیماری روانی یا اختلال روحی را از خود بروز می‌دهند، مناسب نباشد، یا حتی افرادی که بیش از حد از خود ایراد می گیرند!

به عنوان مثال افراد لاغر که خود را چاق می‌پندارند و از این حالت رنج می‌برند یا افرادی که به پزشکان متعددی مراجعه می‌کنند تا کسی را پیدا کنند که عملی که خودش می‌خواهد را برایش انجام دهند!

در این موارد توصیه می‌شود که ابتدا تحت درمان روحی و روانی قرار گرفته و وضعیت سلامتی قبل از جراحی بینی را بهبود دهید و سپس برای عمل زیبایی اقدام کنند.