جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تلفن تماس

051-38414858

جراحی بینی و بارداری

جراحی بینی و بارداری | زمان مناسب بارداری بعد از عمل بینی

جراحی بینی و بارداری یکی از مسائل مهمی است که همواره باعث نگرانی خانم‌هایی بوده که قصد انجام عمل زیبایی را دارند چرا که بیهوشی زمان جراحی می‌تواند هم برای مادر باردار و هم برای کودک او خطرآفرین باشد.

در حال حاضر، به خصوص در دهه جدید بیشترین آمار جراحی، مربوط به جراحی‌های زیبایی است که در آن عموما افراد ناراضی از چهره و بدن‌شان، خود را به دست تیغ جراحان می‌سپارند تا به ایده‌آل ذهنی خود نزدیک شوند.

یکی از پر تکرارترین جراحی‌‌های زیبایی، جراحی بینی است که ما در این مقاله ابتدا به بررسی دقیق‌تر جراحی بینی پرداخته و سپس در مورد جراحی بینی و بارداری به طور مفصل صحبت خواهیم کرد. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آناتومی بینی و عملکرد آن

بینی یا دماغ زائده‌ی بیرون زده‌ی صورت است که وظیفه آن تامین هوای مورد نیاز شش‌هاست و علاوه بر اینکه ورودی اولیه و اصلی هوای بدن است، وظیفه فیلتر کردن هوای ورودی و حذف غبارات آن ‌را هم بر عهده دارد.

بینی از استخوان، غضروف و پوست تشکیل شده است و در زیر چشم و بالای دهان در موازات دو گوش قرار گرفته است و دارای دو سوراخ است، همچنین دارای دو قسمت خارجی و داخلی است که در ادامه توضیحات آن آمده‌ است.

  • بخش خارجی بینی :

همین بخش قابل مشاهده در صورت است که از بالای لب و بیرون شروع می‌شوند و تا بالا زیر چشم ادامه می‌یابد. خود این بخش نیز از دو قسمت تشکیل شده است که بخش اول، بخش غضروفی است که پایین‌ترین بخش خارجی را شامل می‌شود و بخش دوم، بخش استخوانی است که از قسمت استخوانی و اضافه پشت فک بالا تشکیل شده است.

آناتومی بینی

  • بخش داخلی بینی (حفره بینی) :

در واقع این بخش دو سوراخ بینی است که سوراخ توسط پرده‌ای به نام دیواره میانی بینی به دو قسمت تقسیم شده‌ است. این سوراخ‌ها از پایین به بالا کوچک می‌شوند و مسیر اصلی ورود هوا به بدن هستند.

جهت آشنایی بیشتر با ساختار و ساختمان بینی، میتوانید مطلب آناتومی بینی را مشاهده نمایید.

 

بارداری یا حاملگی

با تعریف دقیق علمی بارداری یا حاملگی وضعیتی است که در رحم یک جنین وجود داشته‌باشد. به فردی که این جنین در رحم اوست حامله یا باردار می‌گویند. حاملگی انسان حدودا 9 ماه طول می‌کشد. 9 ماه زمان زیادی است و طبیعی‌ست که در این ایام اتفاقاتی برای انسان بیوفتد.

البته ما امیدواریم به جر اتفاقات خوب حادثه‌ دیگری رخ ندهد، اما ممکن است در این دوره فرد باردار نیازمند به عمل جراحی و مخصوصا عمل جراحی بینی شود. حال سرانجام وی چه می‌شود و چه باید بکند؟ برای این منظور بهتر است ابتدا با جراحی بینی و انواع آن آشنا شوید، در ادامه این موضوع مورد بررسی و تحقیق قرار می‌ گیرد.

عمل جراحی در بارداری

جراحی بینی و انواع آن

عملی است عموما به خاطر زیبایی و در مواردی هم برای رفع نقص. در طی این عمل جراحی، یک متخصص جراح پلاستیک، غضروف و استخوان بینی را ساییده یا برش زده تا حالت آن را اصلاح کند و به حالت ایده آل بیمار نزدیک نماید. این عمل به سه دسته تقسیم می‌شود که برای هر فرد مراجعه کننده خارج از این سه حالت نیست که عبارت‌ اند از :

عمل زیبایی :

این نوع از عمل جنبه درمانی ندارد و صرفا به دلیل میل شخصی فرد متقاضی که از بینی خود راضی نیست، انجام‌ می‌شود.

عمل ترمیمی :

این عمل برای رفع مشکلات و اختلالات بینی است. این مشکلات و نواقص شامل :

  1. بسته شدن راه تنفس
  2. خر و پف
  3. مشکلات تنفسی
  4. انحراف بینی

است که ممکن است به دلایل مختلف از جمله وراثت و صدمه ایجاد شوند و یا حاصل انجام عمل قبلی است. شیوه عمل با صلاح دید کامل پزشک مشخض می‌شود.

عمل زیبایی و ترمیمی :

در این نوع از عمل، فرد ضمن رفع مشکلات بینی خود، ظاهر آن را هم تغییر می‌دهد، در واقع با یک تیر دو نشان را می‌زند.

 

عوارض عمل بینی

این عمل جراحی مشابه سایر عمل‌ها عوارضی دارد که ممکن است در شما نمایان شود یا نشود. در زیر نگاهی به این عوارض انداخته شده‌ است تا با آنان آشنایی نسبی داشته باشید :

  • باقی ماندن اثر زخم یا اسکار بینی
  • درد، تغییر رنگ یا ورم مداوم بینی
  • احتمال ایجاد ظاهر نامتقارن و غیریکدست در بینی
  • بی‌حسی دائمی در داخل و اطراف بینی
  • کرختی پوست
  • کوچکی سوراخ های بینی
  • مرگ در اثر ماده بیهوشی
  • افزایش تنفس دهانی
  • تنفس سخت از راه بینی
  • کاهش حس بویایی
  • خون دماغ شدن مکرر
  • سوراخ شدن تیغه‌ بینی

جراحی بینی و بارداری چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

انسان از فردای خود هیچ اطلاعی ندارد پس همیشه احتمال وقوع حوادث وجود دارد. دوران بارداری به سبب طولانی بودن خود و حساس‌تر بودن بدن مادر دوران پر خطر و پر استرسی است زیرا علاوه بر مادر، کودک وی هم باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال در سرما خوردگی مادر از هر دارویی نمی‌شود استفاده کرد چون ممکن است کودک در رحم با آن سازگاری نداشته باشد.

فاصله عمل بینی و بارداری

حال ممکن است در دوران شیرین و حساس بارداری مسئله عمل جراحی بینی پیش بیاید. حال تکلیف چیست؟ برای بررسی این موضوع دو نگرش متفاوت وجود دارد و آن ‌هم پیرامون اجباری یا اختیاری بودن عمل است.

منظور از اختیاری بودن صرفا اشاره به این دارد که عمل در حال حاضر هیچ ضرورتی ندارد و منظور از اجباری بودن لزوم انجام عمل در دوران بارداریست. این اتفاق امری بسیار  ساده است که در هر دو حالت رخ می‌دهد.

به عنوان مثال تمام برنامه‌ریزی های لازم جهت انجام عمل جراحی بینی نظیر مشاوره با دکتر، انجام آزمایشات قبل از عمل بینی و رزرو اتاق عمل را انجام داده است که ناگهان متوجه بارداری ناخواسته خود می‌شود و یا مادر حامله‌ای که بر اثر یک حادثه نیازمند انجام عمل بینی شده‌است. هر یک از نگرش‌ها را به طور جدا بررسی می‌کنیم.

 

فاصله عمل بینی و بارداری

در این نگرش، شما هیچ راهی جز موکول کردن عمل جراحی به بعد از زایمان ندارید، زیرا پروتکل‌های پزشکی اجازه انجام عمل جراحی غیر ضروری نظیر جراحی بینی یا رینوپلاستی را به فرد باردار نمی‌دهد چرا که ممکن است جنین در رحم نسبت به آرامش‌دهنده‌ها و داروهای بیهوشی عمل بینی واکنش منفی نشان دهد و جنین به خطر بیوفتد. در این حالت چاره‌ای جز فاصله انداختن بین عمل جراحی به دوران بعد از بارداری را ندارید.

 

زمان مناسب بارداری بعد از جراحی بینی

بهترین زمان مناسب برای بارداری بعد از جراحی بینی به صلاح دید پزشک زنان، زایمان و پزشک جراح پلاستیک شما بستگی دارد اما عرف جهانی آن می‌گوید شش ماه بعد از فارغ شدن، می‌توانید برای عمل جراحی بینی اقدام کنید، اما اگر خیلی عجله دارید بعد از دو ماه هم می‌توانید به سمت عمل بینی بروید.

زمان مناسب بارداری بعد از جراحی بینی

در اینجا نیاز است که این نکته ذکر شود در این زمان هم چالش‌ها و مراقبت‌های خاصی وجود دارد که باید رعایت شود. به عنوان مثال بعد از خروج از اتاق عمل تا حداقل 12 ساعت نباید به کودک خود شیر بدهید.

بارداری بعد از عمل بینی ساده تر است زیرا دیگر دارو‌های سنگین و عمل جراحی در پیش نیست و صرفا یک‌ سری مراقبت فیزیکی از بینی انجام می‌شود. برای بارداری بعد از عمل جراحی شما باید زمان حدود دو ماه را سپری کنید هر چند تعیین دقیق این زمان بسته به نظر پزشک زنان و جراح بینی دارد. نکته قابل ذکر این است که هر چه فاصله بین عمل جراحی بینی و بارداری بیشتر باشد بهتر است.

 

جراحی بینی در دوران بارداری

این اتفاق می تواند به ندرت پیش آید ولی اجتناب ناپذیر نیست. در این شرایط تیم پزشکی درباره شما تصمیم‌گیری خواهد کرد.در بعضی مواقع مانند شکستگی خفیف بینی که امکان انتقال جراحی به دوران پسا بارداری وجود دارد، عمل به عقب می‌افتد اما گاهی‌ وقت‌ها مادر هم در تنفس دچار مشکل حاد می‌شود.

در این حالت با مشورت گروه پزشکی و با نظارت کامل دو تیم جراحی بینی و پزشک زنان، عمل جراحی انجام می‌شود، هر چند متاسفانه ریسک آسیب به نوزاد در این عمل وجود خواهد داشت.

سخن پایانی

جراحی ها جزء درمان‌های پزشکی است که امروزه بسیار رایج هستند. در حال حاضر و بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت، عمل‌های زیبایی در دنیا جز پنج جراحی با بیش‌ترین تکرار هستند و بنابر اعلام این سازمان برای ایران، عمل‌های جراحی زیبایی از لحاظ تعداد دفعات در صدر عمل‌ها قرار دارد.

این عمل دارای انواع گوناگونی ‌است که قبل‌تر به آن اشاره شد و پیرامون اثرات این بیماری هم صحبت شد. این عمل جراحی هم مانند سایر عمل‌های جراحی گاها عواقبی دارد و بهتر است قبل از هرگونه اقدام ابتدا از مشاورین و متخصصان حتما مشاوره و راهنمایی بگیرید. انتخاب بهترین جراح بینی در مشهد در این مساله بسیار تاثیرگذار است و می تواند کمترین عوارض عمل بینی را به همراه داشته باشد.

در آخر باید گفت دوران بارداری دورانی شیرین و پر استرس است. حال ممکن است به سبب گردش روزگار، جراحی بینی و بارداری هم زمان شوند، حال چه باید کرد؟ جواب این پرسش و سایر پرسش‌های مشابه در همین مقاله ذکر شد.

در انتها لازم به ذکر است که قبل از هر کاری در دوران بارداری ابتدا با پزشک زنان و زایمان خود و همچنین متخصص زیبایی‌تان مشورت نمایید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای خود بگیرید. چون بدن مادر مسئول رشد و نمو نوزاد هم است ممکن است این عمل بدن مادر را ضعیف کند. پس بهتر است اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید حتما به فکر رژیم غذاییتان باشید و به آن بیشتر اهمیت بدهید.

utswmed.org : منابع