عفونت بینی

عفونت بینی بعد از عمل جراحی و درمان آن

عفونت بینی بعد از عمل جراحی همواره یکی از خطراتی بوده که بیماران با آن روبرو بوده و با استفاده از روشهای مختلف سعی در درمان آن داشته اند. هر عفونتی باید به سرعت درمان شود، زیرا اگر درمان نشود، می‌تواند مشکلات بیشتری برای فرد ایجاد کند.

عفونت بعد از جراحی بینی بسیار نادر است (2٪ موارد). عفونت بینی بعد از عمل جراحی، پروسه بهبودی زخم های بینی را کندتر کرده و حتی می تواند بر نتیجه عمل بینی اثرات نامطلوبی برجای بگذارد.

در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتری در این خصوص به شما ارائه دهیم…

ساختار بینی

ساختار بینی به گونه ای است که هیچگونه ترشح اضافی ای در داخل آن باقی نمی ماند. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی کامل با ساختار و ساختمان بینی، مقاله آناتومی بینی را مطالعه کنید.

مخاط معمولاً از طریق یک سوراخ وارد گلو می شود. سپس با بزاق آن را قورت می دهید. قسمت دیگر مخاط در سوراخ های بینی به سمت پایین حرکت می کند و پس از جمع آوری گرد و غبار و ذرات خارجی به صورت مایع بینی خارج می شود.

پس از جراحی به دلیل تحریک بینی ترشحات بیشتری تولید می شود. از طرف دیگر، سوراخ های بینی معمولاً به دلیل تورم یا وجود پانسمان بعد از عمل بینی بسته می شوند. در نتیجه این ترشحات زردرنگ بعد از عمل بینی در داخل سوراخ های بینی باقی می مانند و ممکن است دچار عفونت شوید.

ساختار بینی

باقی ماندن مقداری لخته خون، ترشحات و چرک ناشی از خونریزی بعد از هر عمل جراحی در بدن طبیعی است. داخل سوراخ های بینی بعد از عمل خونریزی و لخته های زیادی ایجاد می شود که اگر به درستی تخلیه نشود ممکن است باعث ایجاد لخته های بینی شود.

داخل بینی باید همیشه مرطوب باشد. این کار با ترشح مخاط از طریق غدد بینی انجام می شود. مخاط همان ماده چسبناکی است که سطح داخلی و پوست بینی را مرطوب می کند. ذرات ورودی، گرد و غبار، میکروب ها و هر عامل خارجی به مخاط می چسبند و به دام می افتند.

بلغم با خاصیت ضد عفونی کننده خود عفونت ها را نیز ضد عفونی می کند. موکوس همچنین هوای خشک را قبل از رسیدن به ریه ها مرطوب می کند. پس از مدتی بلغم انباشته شده خاصیت خود را از دست می دهد و باعث عفونت می شود.

وجود خون و چرک جراحی در داخل سوراخ های بینی نیز به این امر کمک می کند و باعث می شود عفونت بینی بعد از عمل تشدید شود. همچنین لازم به ذکر است که زخم بینی بهترین مکان برای آن است که میکروب ها رشد کنند و عفونت گسترش یابد.

علائم عفونت بینی بعد از عمل زیبایی

بعضی از نشانه ها و علائم عفونت بینی به شرح ذیل می باشد :

• قرمزی محل برش
  • ترشحات محل برش
  • درد اضافه محل برش
  • افزایش حرارت محل برش
  • استشمام بوی بد محل برش
  • تب بالاتر از 101.5 درجه فارنهایت

تمیز کردن بینی

برای شستشوی بینی بعد از عمل جراحی باید یک تا دو هفته صبر کنید. در این مدت محل عمل و بخیه ها نباید خیس شوند.

بعد از این مدت می توانید گوش پاک کن را با سرم آب نمک مرطوب کرده و داخل سوراخ های بینی را تمیز کنید. دقت کنید گوش پاک کن را زیاد داخل سوراخ های بینی قرار ندهید. مراقب باشید که چرک و لخته های خون را بالا نبرید.

سعی کنید فقط آلودگی قسمت های پایین سوراخ های بینی را با گوش پاک کن پاک کنید. ترشحات بینی، به آرامی آلودگی ها و لخته های خون قسمت های بالایی را به سمت پایین حرکت می دهند.

فشار بیش از حد به دیواره بینی و بهبود پوست آسیب می رساند بنابراین این کار را با دقت و حوصله و بر اساس نظر جراح خود انجام دهید.

تمیز کردن بینی

همچنین می توانید از محلول نمکی که به صورت قطره یا اسپری موجود است برای مرطوب کردن و پاکسازی بینی استفاده کنید. سالین محلولی استریل از آب و نمک است که هم از خشک شدن سوراخ های بینی جلوگیری می کند و هم لخته های خون و عفونت های بینی را می شوید.

پمادهای ضد عفونی کننده اگر عفونت بینی شدیدتر باشد گزینه بعدی هستند، پزشک معمولاً پمادهایی مانند جنتامایسین یا موپروسین تجویز می کند. این پمادها دارای خواص آنتی بیوتیکی و ضد عفونی کننده هستند.

با کمک گوش پاک کن می توان سطح داخلی سوراخ ها و محل عفونت بینی را با پماد آغشته کرد. مقدار پماد مصرفی باید طبق دستور پزشک باشد، در غیر این صورت ممکن است باعث التهاب بینی و زخم شود.

تمیز کردن داخل سوراخ های بینی، شستشو و همچنین ضد عفونی کردن داخل بینی با اسپری های مخصوص، به رفع عفونت بینی بعد از عمل و کاهش بوی بد بینی کمک می کند.

اگر خون، چرک و عوامل دیگر در داخل بینی باقی بماند، بینی مخاط عفونی می شود که با درد و سوزش داخل بینی همراه است. میکروب ها نیز می توانند از طریق اسکار بینی (جای زخم) به زیر پوست و حتی وارد جریان خون شوند. در چنین مواردی توسط جراح بینی مصرف دارو توصیه می شود.

علت بوی بد بینی بعد از عمل

تمیز کردن بینی با روش های استاندارد هم از بوی بد دهان و هم از گرفتگی بینی جلوگیری می کند. همچنین جراحی بینی هم مانع بوی بدن بینی و دهان بعد از عمل می شود.

اگر بوی بد دهان بیش از چند ماه ادامه یابد ، احتمالاً به دلیل عفونت ناشی از بخیه های جذب نشده در داخل سوراخ بینی است.

بوی بد بینی بعد از عمل

باکتری ها و میکروب ها می توانند با ورود به لایه های زیرین مخاط و پوست داخل بینی و همچنین از طریق سوراخ ریز اطراف بخیه ،باعث ایجاد عفونت های بسیار کوچک در داخل بینی شوند. تا زمانی که این عفونت ها شناسایی و از بین نروند ، بوی بد آن باقی می ماند.

به طور کلی، بوی بد دهان می تواند چندین علت دیگر داشته باشد، از جمله :

• ابتدا باید پزشک تاریخچه بیماری های عفونی، دیابت و سایر مشکلات جسمانی  بیمار که ممکن است باعث این بوی بد شده است را بررسی کند. این موارد ممکن است قبل از جراحی بینی با فرد مرتبط بوده باشد و در جراحی بینی عوارض آن بیشتر شده باشد.

• وجود عفونت در داخل سینوس ها یا سینوزیت مزمن، یکی دیگر از علل شایع بوی بد دهان بعد از عمل است. یکی از عوارض جراحی بینی تورم است که باعث بسته شدن سینوس ها نیز می شود. در نتیجه ترشحات سینوسی پشت سوراخ خروجی جمع شده و بوی بدی ایجاد می کند. درمان از طریق جراحی آندوسکوپی سینوس قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی بینی می تواند از این عارضه جلوگیری کند.

• همچنین مشکل بوی بد دهان ممکن است به دلیل اعمال جراحی باشد. به عنوان مثال، دستکاری، بریدن یا سوزاندن شاخک های پایین بینی ممکن است باعث ایجاد بوی بد شود. این کار برای کاهش انسداد بینی انجام می شود، اما اگر شاخک ها بیش از حد برداشته شوند، عوارض جانبی به دنبال خواهد داشت.

• پوسیدگی استخوان و عفونت، علت دیگر بوی بد دهان است. استخوان بینی معمولاً توسط لایه نازکی از پوست و مخاط پوشیده شده است. مخاط یک لایه محافظ است که از داخل پوست بینی را می پوشاند. اگر این استخوان پس از جراحی بیرون بیاید ، ممکن است توسط میکروب ها و باکتری ها آلوده شود. این مشکل باعث ایجاد عفونت بینی بعد از عمل می شود. اگر داروها و آنتی بیوتیک ها در تسکین عفونت موثر نباشند ، استخوان آلوده باید برداشته شود.

مصرف دارو برای درمان عفونت بینی بعد از عمل

عفونت ممکن است به صورت ترشحات چرک مانند از بینی، تورم و قرمزی ظاهر شود. همچنین ممکن است باعث سینوزیت مزمن (تورم سینوس ها) یا عفونت گرافت های مورد استفاده برای تغییر شکل بینی شود.

در طول جراحی، آنتی بیوتیک های داخل وریدی به شما داده می شود که در طول شب ادامه خواهد داشت. همچنین آنتی بیوتیک های خوراکی پیشگیرانه برای مصرف در خانه به شما داده می شود که باید آن را تکمیل کنید.

معمولاً جراح مصرف آنتی بیوتیک  را بعد از عمل بینی برای شما تجویز می دهد. آنتی بیوتیک باید در ساعت مشخص شده و تا پایان دوره بطور کامل مصرف کنید.

بسیاری از افراد پس از یک یا دو روز مصرف دارو را قطع می کنند، با این فرض که مشکل یا بیماری ندارند. زخم ها و بخیه های بعد از عمل بسیار مستعد عفونت بینی بعد از عمل هستند پس حتما دارو را تا انتها مصرف کنید.

realself.com : منبع