جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تلفن تماس

051-38414858

عمل بینی قوزدار

عمل بینی قوزدار چیست و به چند روش انجام می شود؟

پس از انجام عمل بینی قوزدار نتیجه آن را می توانید پس از گذشت یک سال و بعد از از بین رفتن کامل ورم بینی می توان دید. بینی عقابی و استخوانی (وجود قوز روی بینی) می‌ تواند یکی از ویژگی‌ های خانوادگی باشد که بر اثر عومل ارثی به وجود آمده است و یا بر اثر تروما ( ضربه به بینی) ایجاد شود. در مواردی که قوز بینی، بر اثر عوامل ارثی ایجاد شده است، برآمدگی بینی بیشتر شامل غضروف می باشد تا استخوان. یکی از مهم ترین کارهایی که در زمان انجام جراحی بینی در مشهد انجام می شود، برداشتن قوز بینی از روی تیغه بینی می باشد.

قوز یا برآمدگی بینی معمولا شامل سه دسته قوز یا برآمدگی واقعی، کاذب و یا پنهان می باشد. این موضوع که قوز بینی شما جز کدام یک از دسته ها باشد، تعیین کننده کاری که جراح باید در هنگام جراجی انجام دهد می باشد. برای مثال برای برطرف کردن قوز کاذب بینی می‌ توان برآمدگی نوک بینی را اصلاح کرد. برداشتن یک قوز بینی بسیار بزرگ و بر آمده می تواند تا حدودی در تنفس شما اختلال ایجاد کند.

جهت آشنایی بیشتر با جراحی بینی قوزدار و نکات مهم پیرامون آن در ادامه با این مقاله از سایت عمل بینی در مشهد دکتر الهام آذرنوش همراه باشید.

قوز بینی چیست؟

قوز به ناحیه روی بینی که عامل اصلی دغدغه بسیاری از بیماران می باشد، گفته می شود. قوز بینی زیبایی صورت را تحت تاثیر قرار می دهد و توجه مخاطب را به خود جلب می کند. گاهی اوقات نیاز به کوچک شدن قوز بینی می باشد یا برداشته شود و یا پنهان گردد تا فرم بینی متناسب و هماهنگ با دیگر اجزا صورت شود. قوز معمولاً در محل تلاقی استخوان و غضروف روی پشت بینی قرار دارد و اغلب سبب ایجاد احساس نیاز به جراحی بینی در بیماران می شود.

در صورتی که بینی مراجعه کننده قوز واقعی داشته باشد، باید هم از استخوان و هم از غضروف برداشته شود تا قوز کوچک تر و یا کاملا ناپدید شود. همچنین قوز ها با یک دیگر متفاوت می باشند و می توانند بیشتر استخوانی و یا بیشتر غضروفی باشند.

 

انواع مختلف قوز بینی

قوز بینی سه نوع مختلف دارد که انواع آن شامل موارد زیر می باشد :

  • قوز بینی واقعی
  • قوز بینی کاذب
  • قوز بینی پنهان

تشخیص برای عمل بینی قوزدار

هنگام مواجه شدن با قوز بینی نیاز به معاینه دقیق صورت و بینی بیمار می باشد. برای این کار معمولا جراح از عکس رادیولوژی استفاده می کند و بر اساس آن ها ارزیابی استاندارد وضعیت بیمار را انجام می دهد. این ارزیابی ها و نسبت های مربوط به آن به متخصص امکان می دهد دلیل قوز بینی را مشخص کند.

در اکثر موارد برآمدگی بینی قوزدار در نتیجه بزرگ شدن استخوان و تیغه پشتی بینی ایجاد می شود. در صورتی که در سایر موارد، قوز بینی در نتیجه جلو آمدگی کمتر از مقدار بهینه سر بینی ایجاد می شود. به همین علت لازم است هنگام معاینه بیمار، وضعیت سر بینی فرد نیز مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

اگر هنگام عمل بینی قوزدار به وضعیت سر بینی توجه نشود، همواره این احتمال وجود دارد که نتایج نهایی حاصل از عمل بینی قوزدار، مورد رضایت بیمار واقع نشود. پایه بینی از موارد دیگری است که باید برای عمل بینی قوزدار مورد بررسی قرار گیرد. اگر پایه بینی کوچک باشد، در آن زمان احتمالا ظاهر بینی فرد دارای برآمدگی آشکارتری خواهد بود. همچنین معاینه داخلی بینی نیز هنگام بررسی مشکل برای جراحی رفع قوز بینی ضروری است.

در این معاینه می توان وضعیت تیغه و مخروط بینی بیمار را مورد بررسی قرار داد. هنگام اصلاح برآمدگی پشت بینی وجود ناهنجاری در تیغه بینی می تواند بر تغییراتی که برای کاهش اندازه قوز بینی صورت می گیرند تاثیر بگذارد. به همین علت بهتر است وجود این مشکل قبل از انجام عمل بینی قوزدار فرد شناسایی شود.

جراحی بینی قوزدار

روش های رفع قوز بینی

  1. انجام عمل جراحی
  2. تزریق ژل و چربی در بینی

عمل جراحی جهت رفع قوز بینی

جراحی بینی به منظور از بین بردن قوز بینی از درون سوراخ های بینی صورت می گیرد. به گونه ای که برشی در زیر پره بینی و درون کانال های هوایی ایجاد می شود که این برش ها دسترسی جراح را برای رسیدن به استخوان های قوز بینی راحت تر می کند.

به منظور جلوگیری از خون ریزی و کبودی پس از عمل، جراح بسیار آرام این کار را انجام می دهد. بدین صورت که یک برش در زیر پره بینی و درون کانال های هوایی ایجاد می شود. این برش ها دسترسی را به رسیدن به استخوان های قوز بینی راحت تر می کند. به منظور جلوگیری از خون ریزی و کبودی بعد از عمل، جراح بسیار آرام این کار را انجام می دهد. جراح مقداری از استخوان را می تراشد تا بینی فرم خوبی پیدا کند.

جراح بینی در ابتدا مقداری از استخوان را می تراشد تا بینی فرم خوبی پیدا کند و در انتها برش ها را بخیه می کند. سپس بینی را با استفاده از آتل سبک و رنگ پوست در جای خود ثابت می کند. اثر بیهوشی پس از عمل کم کم از بین می رود و تنفس عادی خواهد شد. اگر قوز بینی از عوامل ارثی باشد، برآمدگی شامل استخوان نمی شود و به غضروف مرتبط است. از مهم ترین کار ها در عمل جراحی بینی، برداشتن قوز بینی می باشد.

در این موارد جراح باید با ایجاد ساختاری، بینی و فرو رفتگی ها را با یک دیگر همخوانی دهد و در کنار هم زیبایی طبیعی را ایجاد کند. در صورتی که ظاهر بینی نامناسب و یا دارای پوست ضخیم باشد از جراحی بینی استفاده می شود. در مواقعی که بینی فرد شکسته باشد، رفع قوز بینی باید توسط عمل جراحی انجام گیرد و عمل با لیزر نتیجه ای نخواهد داشت. بهترین زمان انجام عمل زیبایی برای خانم ها ۱۵ تا ۱۷ سالگی و برای آقایان ۱۷ تا ۱۹ سالگی است چرا که رشد بینی در این سنین کامل شده است.

تزریق ژل و چربی در بینی جهت رفع قوز بینی

این نوع روش رفع قوز بینی بدون انجام جراحی و احساس درد و با استفاده از تزریق ژل به بینی صورت می گیرد. امروزه اکثر افراد بیشتر به دنبال روش هایی با هزینه کمتر و مقرون به صرفه هستند تا زیبایی بینی بدون جراحی بینی را تجربه کنند.

استفاده از داروها هیچ تاثیری در زیبایی بینی ندارد و در جلوگیری از قوز یا پنهان کردن بینی کاربردی نخواهند داشت. استفاده از تزریق چربی یا ژل در بینی راهی کم خطر و سریع برای رسیدن به این هدف می باشد. تزریق، معمولاً برای رفع قوز بینی، ناصافی های بینی، پر کردن فرو رفتگی ها و غیره انجام می شود. معمولاً تزریق برای افرادی که از عمل جراحی هراس یا به دلایل مختلف نباید در تحت عمل جراحی قرار گیرند توصیه می شود.

این عمل بیشتر در میان جوانان و به ویژه دختران رایج می باشد که مقداری ژل که داری کلسیم هیدروکسی اپتات و اسید می باشد به وسیله سوزن در زیر پوست تزریق می شود تا بینی ظاهری زیبا به خود پیدا کند.

پس از جراحی بینی قوزدار چه اتفاقی رخ می ‌دهد؟

  • پس از جراحی بینی، بیمار دچار درد و ناراحتی خواهد شد.
  • ممکن است بینی شما دردناک شود و شما دچار سردردهای مبهم شوید.
  • در اکثر بیماران معمولا درد پس از جراحی مسئله مهمی به شمار نمی رود.
  • در روز های اول پس از جراحی خونریزی از بینی کاملا شایع و طبیعی است.
  • ممکن است تا چند هفته از نظر تنفس مشکل داشته باشید و دچار درد یا ناراحتی شوید و احساس کنید که بینی شما گرفته است.
  • پس از جراحی مشابه دیگر جراحی های بینی از یک اسپلینت بینی استفاده می شود که پس از یک هفته می توان آن را از بینی خارج کرد.
  • شما یک روز پس از جراحی مرخص می ‌شوید اما معمولا حدود دو هفته طول می ‌‌کشد تا حال شما به طور کامل بهبود یابد. پس از جراحی، شما دچار اختلالات خلقی می‌‌ شوید که کاملا طبیعی است.

تفاوت های جراحی بینی و روش های غیر جراحی

روش غیر جراحی بینی نیاز به استراحت پس از عمل ندارد و به ندرت امکان دارد تورم کم یا کبودی مختصر ایجاد شود که پس از گذشت ۳ یا ۴ روز از بین می رود. در روش جراحی، فرد کاملا بیهوش است در حالی که در روش غیر جراحی بینی فرد علاوه بر هوشیار بودن می تواند مرحله به مرحله تزریق ژل را در آینه مشاهده و به پزشک کمک کند. در مقایسه با عمل رینوپلاستی یا جراحی بینی ، در این روش درد پس از عمل بینی وجود ندارد و یا بسیار کم می باشد.

روش غیر جراحی بینی نیازى به پانسمان و یا زدن چسب ندارد. فیلرها در ناحیه بینى دوام بیشتری نسبت به سایر مناطق دارد و در افرادی که از کلسیم هیدروکسی اپتات استفاده می کنند حداقل ٣ تا ۵ سال و ژویدرم تا ٣ الى ۴سال باقی می ماند که در صورت رضایت فرد می تواند دوباره از نو تزریق کند. نتیجه این روش بلافاصله قابل رویت است و فرد همان موقع می تواند تغییر را در بینى خود مشاهده کند.

سخن پایانی

همان طور که در مطلب بالا گفته شد عمل بینی قوزدار نوعی عمل جراحی بینی می باشد که برای رفع برآمدگی و قوز روی بینی انجام می شود که در آن همانند دیگر جراحی های بینی از گچ بینی برای ثابت نگه داشتن فرم بینی استفاده می شود. برای انجام این عمل جراح متخصص باید دقت بسیاری داشته باشد تا بتواند به درستی برش ها را ایجاد و آن ها را بخیه کند.

نکته ای که باید مورد توجه قرار دهید این است که با جراج خود حتما درمورد مقدار رفع قوز بینی خود صحبت کنید. در این حالت جراح باید توانایی نشان دادن نتایج حاصل از عمل یا شبیه سازی مقدار کاهش برآمدگی بینی قوزدار را دارا باشد و بر این اساس ایده ای در اختیار شما قرار دهد که با توجه به آن بتوان مقدار کاهش اندازه برآمدگی بینی را به طور دقیق ارزیابی کرد.