جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تلفن تماس

051-38414858

کبودی چشم بعد عمل بینی

کبودی چشم بعد عمل بینی

کبودی چشم بعد عمل بینی یکی از مشکلاتی که بعد از جراحی برای بسیاری از افراد رخ می دهد. قطعاً همه ما می دانیم که این کبودی موقتی است. کبودی زیر چشم و استخوانهای گونه یکی از شایعترین عوارض عمل بینی یا رینوپلاستی است.

بعضی بیماران خوش شانس به سرعت و بدون کوچک‌ ترین کبودی یا خیلی ناچیز در اطراف چشم‌ ها یا در نواحی برش بهبود می‌یابند، اما در واقع کبودی و تیرگی اطراف چشم از اثرهای طبیعی این عمل محسوب می‌شود و بروز آن تا حدی طبیعی و مورد انتظار است.

در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این موضوع کاربردی به طور مفصل به شما توضیحاتی را ارائه دهیم.

علت کبودی چشم بعد عمل بینی چیست؟

کبودی صورت و دور چشم که غالباً پس از عمل بینی رخ می‌دهد، در واقع نتیجه خارج شدن قطره‌های خون از عروق خونی آسیب دیده است که به تغییر رنگ لایه‌های زیرین پوست منجر می‌شود. شدت کبودی و تغییر رنگ به نوع عمل بینی و مهارت جراح در انجام عمل بستگی دارد.

کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی به روشی که جراحی به کار می گیرد بستگی دارد. آیا جراح، استئوتومی یا برش استخوان انجام داده و استخوان‌های بینی را شکسته است؟ آیا عمل همراه با قطع و برش بافت نرم بوده است؟ اگر پاسخ هر دو پرسش فوق مثبت باشد، خود را برای بروز تورم و کبودی و احتمالاً حلقه‌های تیره اطراف چشم در مدت دوره بهبود جراحی آماده کنید.

رفع کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی

اگر به مطب دکتر الهام آذرنوش به عنوان یکی از باسابقه ترین و بهترین جراح بینی در مشهد مراجعه کنید، همواره بیماران را برای رویارویی با عوارض و خطرهای احتمالی دوران بهبودی پس از عمل آماده می‌کنند. بیمار باید به دقت توصیه‌های کاربردی و دستورات جراح را به کار ببندد تا دوران نقاهت هر چه سریع‌تر سپری شده و بهترین نتیجه ممکن حاصل شود.

 

عوامل مختلف دیگری که در کبودی زیر چشم بعد عمل بینی تاثیر دارد عبارتند از :

  1. استفاده از تکنیک ها و روش های جراحی (با توجه به باز بودن یا بسته بودن عمل جراحی)
  2. وارد شدن ضربات برای تغییر فرم بینی و یا رفع انحراف بینی
  3. تجمع خون و مایعات در اطراف چشم در پی ضربات وارده به بینی
  4. نوع پوست و واکنش جسمی هر فرد
  5. استفاده از تامپون بعد از جراحی یکی دیگر از علت های افزایش کبودی بعد از عمل است.
  6. پوست هر فرد با دیگری در واکنش به ضربات حین عمل متفاوت است و به همین دلیل ممکن است کبودی در برخی افراد زیاد و در دیگران کمتر باشد.

 

کبودی بعد از عمل بینی تا چند روز است ؟

کبود و سیاه شدن دور چشم بعد از عمل بینی همیشه به صورت مرحله ای رخ می دهد :

  • در روز اول بعد از جراحی معمولاً هیچ گونه کبودی وجود ندارد یا کبودی ها به صورت حلقه های زرد وجود دارد. صورت با ورم همراه است.
  • در روز دوم و سوم کبودی ها به شدت افزایش می یابد و به بیشترین میزان خود می رسد.
  • از روز چهارم از شدت کبودی ها کاسته می شود و پوست رو به بهبود می رود.
  • بعد از برداشتن گچ بینی و کشیدن بخیه ها بیشتر ورم ها و کبودی ها به چشم می آید. این کبودی ها هم به مرور از بین می رود.

کبودی بعد از عمل بینی تا چند روز است

بینی برخی از افراد بعد از جراحی کبود نمی شود و برخی از افراد هم 2 تا 3 ماه ممکن است همچنان در قسمت هایی دارای کبودی باشند. مدت زمان دقیق از بین رفتن کبودی ها بستگی زیادی به نوع پوست افراد دارد.

 

آیا سن تاثیری در کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی دارد؟

سن تاثیر زیادی در میزان کبودی و تورم بعد از عمل دارد. دلیل این امر آن است که رگهای خونی افراد مسن در مقایسه با افراد جوان، نازکتر و ضعیفتر است. هرچه رگهای خونی نازکتر باشند طبیعتا نسبت به کبودی حساستر خواهند بود و واکنش بیشتری نشان می دهند.

 

برای رفع کبودی بعد از عمل بینی چه بخوریم ؟

بهتر است پس از عمل بینی برای جلوگیری از تورم و کبودی زیر چشم و بهبود سریع تر آن، مصرف مایعات را به دلیل داشتن اثر ضد التهابی پس از جراحی بینی بیشتر کنید.

برای رفع کبودی بعد از عمل بینی چه بخوریم

استفاده از آب میوه های طبیعی مانند آب هویج، آب کرفس و آب آناناس می توانید به شما در این زمینه کمک کند و روند درمان را بهبود ببخشد.

 

راهکارهای رفع کبودی چشم بعد عمل بینی

  1. قرار دادن کمپرس سرد یا یخ روی بینی تا 48 ساعت پس از عمل یکی از واجبات پس از جراحی بینی است. استفاده از کمپرس سرد ورم و کبودی بینی را به حداقل می‌رساند. کمپرس سرد یا یخ را دست‌کم تا چند روز پس از جراحی هر 30 دقیقه یک بار روی بینی بگذارید.
  2. آب آناناس به دلیل دربرداشتن بروملاین به عنوان ضدالتهاب عمل می‌کند، بنابراین نوشیدن آن پس از جراحی زیبایی بینی مفید است.
  3. مصرف آسپرین، مشروبات الکلی و مکمل‌های گیاهی به دلیل رقیق کردن خون و افزایش خطر خونریزی پس از جراحی بینی مجاز نیست. بیمار باید بر اساس یک قاعده کلی دست‌کم 7 روز قبل از عمل و 7 روز بعد از عمل از مصرف این مواد خودداری کند تا خطر بروز هر گونه مشکل در زمان عمل و پس از آن در دوران بهبود به حداقل برسد.
  4. به علاوه بیمار باید از استعمال هر گونه فراورده مربوط به دوران بهبود جراحی بینی که سودمندی‌اش به اثبات نرسیده است، خودداری کند، چرا که اثر این فراورده‌ها مشخص نیست، ممکن است مفید یا بی‌خطر باشند یا شرایط را برای کبودی  بینی وخیم‌تر کنند. مشاوره با پزشک پیش از مصرف هر فراورده جدید الزامی است.

 

سخن پایانی

تنها راه درمان کبودی چشم بعد عمل بینی صبوری و مراقبت های بعد از جراحی است. هرگز از معجون ها یا خوراکی های خاصی که اطرافیان تجویز می کنند، استفاده نکنید. هیچ دارویی برای تسریع در رفع کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی وجود ندارد. با نوشیدن مایعات فراوان و همچنین بالا نگه داشتن سر بعد از عمل خیلی زود بهبود خواهید یافت.

westlakedermatology.com : منابع