جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تلفن تماس

051-38414858

استحمام بعد از جراحی بینی

نحوه استحمام بعد از جراحی بینی + 8 نکته طلایی

استحمام بعد از جراحی بینی و اعمالی نظیر شستن صورت یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی است که رینوپلاستی یا عمل بینی انجام داده اند. پس از عمل جراحی اگر این کارها به درستی انجام نشود در نتیجه عمل بینی تاثیر منفی خواهد گذاشت بهمین دلیل در این مقاله به این موضوع مهم و پرتکرار می پردازیم امیدواریم بتوانیم به شما در این زمینه کمک کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید…

 

زمان استحمام بعد از عمل بینی

عموما جراح بینی از فرد می‌خواهد که دقیقا روز قبل از جراحی استحمام کند، زیرا بعد از جراحی بینی باید تا زمانی که اسپلینت و تامپون بینی قرار دارد، هیچ‌گونه آب با صورت تماس نداشته باشد و تا جایی که امکان دارد صورت خشک و تمیز نگه داشته شود اما در اکثر اوقات چون جراحی دارای مقداری خون‌ریزی می‌باشد و امکان نفوذ این خون به سر نیز وجود دارد، فرد بعد از جراحی بینی مقداری ناراحت و کلافه می‌شود. در پی این ناراحتی و کلافگی فرد ممکن است که بخواهد اقدام به استحمام  کند اما حتما باید از روی روشی که جراح برای استحمام بعد از جراحی توصیه کرده است پیش برود.

 

نحوه استحمام بعد از جراحی بینی

در روزهای اول، استحمام بعد از جراحی بینی به این صورت است که ابتدا باید بدن تا گردن توسط فرد، مورد شستشو قرار گیرد و در صورتی که فرد روی صندلی نشسته است سر خود را کمی به سمت عقب خم کند. سپس همراه سر موهای خود را شستشو بدهد و در پایان نیز صورت شستشو داده شود به گونه‌ای که گچ روی بینی خیس نشود.

 

به هیچ وجه نباید به صورت مستقیم زیر دوش حمام قرار گیرید و بهتر است که از دوش‌های تلفنی یا وان یا از سر شوی‌های آرایشگاهی استفاده شود.

 

در روز هفتم استحمام بعد از عمل بینی به این صورت است که اگر گچ روی بینی خیس شود بهتر است، زیرا باعث می‌شود که پانسمان به آسانی توسط پزشک از روی بینی برداشته شود و درد کمتری احساس شود.

از این‌که چسب بینی در حمام خیس شود نگران نشوید، زیرا می‌توانید پس از استحمام با باد خنک سشوار چسب را خشک کنید. همچنین می‌توانید قبل از مراجعه به پزشک سطح پوست بینی را با مواد شوینده ملایم تمیز کنید تا چربی روی بینی از بین رود. اما فراموش نکنید که بلافاصله بعد از استحمام به سرعت اقدام به چسب زدن بینی کنید زیرا در اثر گذشت چند ساعت بینی متورم خواهد شد.

حمام بعد از عمل بینی

این نکته را فراموش نکنید که بعد از عمل بینی برای استحمام حتما نیاز به یک نفر همراه دارید زیرا ابتدا به علت خیس نشدن پانسمان و سپس به دلیل تاثیر داروی بی‌هوشی، به همین دلیل حتما باید با یک همراه به حمام بروید تا به مشکلی بر نخورید. زیرا اگر گچ روی بینی خیس و یا مرطوب شود، باعث در آمدن آن خواهد شد که نتیجه عمل بینی را معکوس می‌کند.

 

8 نکته طلایی در رابطه با استحمام بعد از جراحی بینی

  • دقت داشته باشید که برای شستشوی سر نیاز نیست که از شوینده بسیار زیاد استفاده کنید که به خاطر کف تولید شده بسیار زیاد هنگام آب‌کشی موها دچار مشکل شوید.

 

  • در هنگام شستن موها از تکان دادن سر و چنگ زدن به موها به شدت خودداری کنید زیرا تکان خوردن زیاد سر موجب درد بینی می‌شود و حتی ممکن است زخم‌های بینی باز شوند و بینی خونریزی کند.

 

  • به هیچ وجه تا روزی که گچ روی بینی برداشته نشده است، آب گرم و یا ولرم به صورتتان نزنید و به منظور شستشوی صورت می‌توانید از دستمال مرطوب یا تمیزکننده صورت استفاده کنید.

 

  • دقت داشته باشید که پس از برداشته شدن گچ روی بینی می‌توانید به آرامی استحمام کنید اما معمولا تا دو ماه یعنی تا زمانی که جراح شما اجازه نداده است، نباید فکر شنا کردن یا حتی رفتن داخل استخر به سرتان بزند. زیرا با شنا کردن بینی شما در معرض آب کلردار یا شور قرار می‌گیرد که باعث سوزش زخم‌ها می‌شود و منجر به تحریک زخم‌های در حال بهبود و یا راه‌های تنفسی ظریف بینی خواهد شد. همچنین لازم است بدانید که شنا کردن فشار زیادی به بینی وارد می‌کند که با این وجود به احتمال زیاد نتیجه جراحی بینی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و حتی ممکن است نتیجه عکس دریافت کنید.

 

  • فراموش نکنید که حتما قبل از مراجعه به پزشک برای برداشته شدن گچ روی بینی با خیالی کاملا آسوده و راحت با آب ولرم استحمام کنید و اجازه دهید تا کاملا بینی و گچ روی آن خیس شود تا برداشتن گچ به راحتی و بدون احساس درد صورت گیرد.

 

  • همچنین توصیه می‌شود هنگام برداشتن چسب از روی بینی اگر احساس درد و ناراحتی بر روی بینی داشتید می‌توانید برای کاهش درد از دوش آب گرم کمک بگیرید. گرفتن دوش آب گرم قبل از برداشتن چسب‌های اولیه نیز باعث شل شدن چسب روی بینی و برداشتن آن به آسانی خواهد شد.

 

  • نکته دیگری که هنگام استحمام  باید مورد توجه قرار گیرد این است که پایین انداختن سر، سبب پر خونی در صورت و در نتیجه تشدید ورم بینی می‌شود، پس باید به صورتی استحمام شود که سر به هیچ وجه به سمت پایین خم نشود.

 

  • به دلیل این‌که ممکن است در هفته اول پس از جراحی بینی اثرات داروی بیهوشی هنوز در فرد وجود داشته باشد، از گرفتن دوش‌های طولانی مدت و گرم و نشستن طولانی مدت در وان اجتناب شود و برای استحمام  به کمترین زمان ممکن اکتفا کند زیرا ممکن است فرد دچار سرگیجه شود و زمین بخورد و روند بهبود بینی جراحی شده دچار اختلال شود.

 

در صورتی که موارد بالا را به خوبی رعایت کنید، می‌توانید به صورت روزانه پس از جراحی بینی استحمام کنید.

 

سخن پایانی

به عنوان سخن پایانی لازم است گفته شود که از جمله مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از جراحی بینی که در نتیجه عمل تاثیر بسزایی دارد، استفاده از چسب بینی است که به دلیل کاهش ورم و شکل‌ دادن به بینی استفاده می‌شود. مدت زمان استفاده از چسب بستگی به نوع پوست بیمار دارد که تقریبا 2 هفته اول به دلیل شکل دادن به بینی و کاهش ورم و پس از آن فقط برای کاهش تورم است که ممکن است استفاده از چسب تا 6 ماه نیز طول بکشد.

معمولا افرادی که پوست نازک و شفافی دارند به مدت دو هفته و کسانی که پوست ضخیم دارند تا حداقل 2 ماه استفاده از چسب ضروری است و هیچ‌گونه عوارضی ندارد. به همین منظور به یاد داشته باشید که چسب باید حتما در حمام و پس از این‌که کاملا خیس شد کنده شود تا هنگام کندن چسب پوست بینی همراه با چسب کشیده نشود و باعث دوباره متورم شدن نشود.

فراموش نکنید که آب مورد استفاده برای استحمام پس از جراحی بینی باید ولرم باشد زیرا اگر گرمای آب از حدی بیشتر باشد، ممکن است فرد دچار سرگیجه شود.

همچنین بهتر است قبل از جراحی بینی به حمام بروید و به خوبی سر و بدنتان را شستشو دهید تا یکی دو روز نیازی به استحمام بعد از جراحی بینی نداشته باشید.

در پایان باید بدانید که به طور کلی تقریبا بیشتر از یک سال طول می‌کشد تا فرم نهایی بینی مشخص شود، پس باید صبوری کنید و سریع در مورد نوع جراحی قضاوت نکنید. شما می‌توانید با رعایت نکات بالا در استحمام بعد از جراحی بینی روند بهبود را به طور قابل توجهی افزایش دهید و سریع‌تر به نتیجه دلخواه دست یابید و از زیبایی بینی خود لذت ببرد.

ariamedtour.com : منبع