اقدامات لازم برای کاهش ورم بینی بعد از عمل

عمل بینی در مشهد دکتر الهام آذرنوش > اقدامات بعد از عمل بینی  > اقدامات لازم برای کاهش ورم بینی بعد از عمل
کاهش ورم بینی بعد از عمل

اقدامات لازم برای کاهش ورم بینی بعد از عمل

قطعاً هر عمل جراحی، با هر مقدار و سطح و اندازه که باشد، در اطراف آن ورم را تجربه خواهید کرد. عمل بینی هم از این قضیه مستثنی نیست و بینی افراد بعد از مدتی از عمل دچار تورم و التهاب خواهد شد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در خصوص کاهش ورم بینی بعد از عمل بینی بیشتر توضیح دهیم.

دلایل ایجاد تورم بینی

از جمله دلایل عمده بروز ورم بینی بعد از عمل می توان به واکنش بدن فرد اشاره کرد که در مقابله با جراحی چه واکنشی از خود نشان میدهد. البته دلایل دیگر بسیاری هم در این قضیه وجود دارد مانند نوع رفتار جراح با استخوان بینی یا پوست اطراف آن و اینکه چگونه این پوست بینی و اسکلت آن جدا می شود.

کبودی های بسیاری در خصوص عمل جراحی بینی شایع است و  بعد از گذر زمان تمامی این ورم ها التیام و فروکش خواهند شد.

البته در مواردی هم مشاهده شده که جراح با بینی فرد بسیار عملیات سنگین را انجام داده. اما بعد از پایان جراحی هیچگونه ورم یا التهابی در منطقه بینی وجود نداشته است. در مجموع در مواردی مشاهده شده است که با کوچکترین سوهانی بر بینی شخص موجب کبودی زیادی میشود و التهابی بسیار زیادی را در منطقه بینی ایجاد می کند.

مدت زمان ورم بینی بعد از عمل

این سوال یکی از متداول ترین سوالاتی است که پرسیده می شود. آیا ورم بینی از بین میرود؟ چه زمانی نیاز دارد تا فروکش کند؟

بسته به شرایط بیمار و بدن وی این موضوع متغیر است.

التهاب و کبودی های بعد از عمل جراحی بینی به طور معمول بعد از جراحی بینی شروع می گردد و دو روز اول بعد از جراحی به بیشترین التهاب خود می‌رسد و این نمودار شروع به نزول خواهد کرد. این کبودی ها بسیار قابل مشاهده هستند به صورتی که این کبودی ها در زیر چشم روی گونه ها و تا حدودی اطراف صورت افزایش پیدا می کند.

بعد از عمل جراحی در روزهای استراحت دوم تا سوم غالباً حجم التهاب و ورم بینی بعد از جراحی کاهش پیدا میکند و تا روز هفتم یا هشتم این حجم التهاب بسیار کاهش پیدا کرده و رفته رفته کبودی های دور چشم از بین می روند و بیمار به حالت عادی و نرمال خود باز خواهد گشت.

در بعضی از حالات اگر  بینی بیمار استخوانی شکل باشد امکان بهبود یافتن آن سریعتر است.  اما اگر بینی ها بیمار گوشتی باشد یا به اصطلاح آن ضخیم تر باشد از نظر پوستی ورم، این‌گونه از بیماران دیرتر بهبود خواهد یافت.

باید اشاره کرد که به طور معمول مدت زمان ورم بینی به حدود دو ماه برای بینی های اصطلاحاً غیر گوشتی یا استخوانی و برای بینی های گوشتی به حدود ۴ الی ۶ ماه می باشد. اما این نکته حائز اهمیت است هر عملی و جراحی بر روی بدن انسان انجام می شود اولین واکنش بدن نسبت به پارگی یا جراحی التهاب و ورم آن قسمت می باشد.

اقدامات لازم برای کاهش ورم بینی بعد از عمل

بعد از جراحی بینی با رعایت نکات مختلف می‌توانید از افزایش ورم بینی جلوگیری و باعث از بین رفتن هرچه زودتر آن شوید. از جمله مواردی که باید در خصوص کاهش ورم بینی انجام داد بالا نگه داشتن سر نسبت به بدن می باشد. حتی در موقع خواب باید اینچنین باشد؛ که چند بالشت در زیر سر قرار گیرد تا سر را از بدن بالا تر نگه دارد.

دیگر مواردی که در کاهش این التهاب ها کمک بسیاری می‌کند کمپرس آب سرد می باشد. که با توجه به نظر متخصصان در ۴۸ ساعت بعد از عمل جراحی بینی استفاده از کمپرس  آب سرد برای بینی بهتر می باشد. موارد ذکر شده در بالا باعث کاهش ورم بینی و بهتر شدن التهاب های اطراف چشم و گونه ها و نواحی دیگر صورت میشود.

• بعد از عمل جراحی بینی حدالمقدور سر را در هر حالتی که قرار می گیرید از راستای بدن بالاتر نگه دارید.
  • در حالت خوابیده حتماً چند بالش بر زیر سر قرار دهید تا سر را در ارتفاع بالاتر نگه دارد.
  • تا ۴۸ ساعت بعد از عمل جراحی، ورم بینی بعد از جراحی به حداکثر خود میرسد. لذا استفاده و اعمال کمپرس سرد برای چنین موقعیتی بسیار خوب است
  • بعد از جراحی تا دوران مشاهده بهبودی ها ظاهری هرگز اجسام سنگین و سخت را بلند نکنید.