با علائم آلرژی بهاری و حساسیت فصلی آشنا شوید و آن را درمان کنید

عمل بینی در مشهد دکتر الهام آذرنوش > اقدامات بعد از عمل بینی  > با علائم آلرژی بهاری و حساسیت فصلی آشنا شوید و آن را درمان کنید
آلرژی بهاری

با علائم آلرژی بهاری و حساسیت فصلی آشنا شوید و آن را درمان کنید

بهار فصلی بسیار زیبایی است ، اما همچنین زمانی است که آلرژی بهاری در آن شدت می گیرد و خودش را نمایان می کند. زمان رهاسازی گرده ها توسط گیاهان، میلیونها تن از مردم که دارای آلرژی بهاری هستند شروع به عطسه کردن و گرفتگی بینی می کنند. البته هیچ درمانی برای آن وجود ندارد اما شما می تواند با برداشتن قدمهایی نظیر مصرف دارو یا تغییر عادت های غذایی، این حساسیت فصلی را کنترل نمایید.

دلایل ایجاد آلرژی بهاری

بزرگترین محرک آلرژی بهاری گرده ها هستند. درختان، گل ها، چمنزارها و علف ها ذرات کوچکی را در جهت باروری دیگر گیاهان در هوا آزاد می کنند. زمانیکه این گرده ها وارد بینی شخصی که دارای آلرژی است می شوند، آنها سیگنالهایی را به سیستم دفاعی بدن ارسال می کنند.

سیستم ایمنی بدن بطور اشتباه گرده ها را به عنوان خطر در نظر گرفته و آنتی بادی هایی را که به این آلرژن ها حمله می کنند را در بدن منتشر می کند. همین امر منجر به انتشار مواد شیمیایی به نام هیستامین ها در خون می شود. هیستامین ها محرک آبریزش بینی، خارش چشم، و دیگر نشانه های آلرژی آلرژی بهاری هستند.

گرده ها می توانند برای هزاران مایل سفر کنند.

بنابراین، این گرده های آلرژی زا نمی توانند فقط متعلق به درختان همجوار و نزدیک تان باشند.

تعداد گرده ها بخصوص در روزهای بادی بهار بسیار بالا است زیرا باد همه گردها را با خود از روی گیاهان بلند نموده و در هوا پخش می کند. اما در روزهای بارانی همه گرده ها شسته می شوند و به پایین ترین مقدار در هوا میرسند.

بیشتر بخوانید  آموزش ماساژ بینی پس از عمل جراحی + فایده آن

محرک ها شامل چه مواردی هستند؟

• درختان : سرخدار، گنجشکی، صنوبر، راش، سرو، درخت پنبه ای، خرما، زیتون، بید، چنار، کاج، بلوط، شاه توت، افرا، سرو کوهی، و غیره.
  • چمن ها و علف ها: چمن برمودا، جانسون و غیره
  • انواع گل ها

نشانه های حساسیت فصلی و علائم آلرژی بهاری

نشانه ها و علائم آلرژی بهاری شامل موارد زیر می گردد :

• آبریزش بینی
  • چشم های پر از اشک
  • عطسه
  • سرفه
  • خارش چشم و بینی
  • دایره های تیره زیر چشم

تشخیص و درمان

با مراجعه به یک پزشک عمومی می توان تشخیص آلرژی بهاری را آغاز نمود. در صورت نیاز پزشک شما را نزد متخصص آلرژی برای انجام چندین آزمایش خواهد فرستاد.

این آزمایش ها ممکن است شامل آزمایش پوست که در این آزمایش مقادیری از هر ماده آلرژِی زا وارد روزنه های موجود سطح پوست نموده یا مقداری از ماده رقیق شده آلرژی زا را به زیر پوست بازو یا پشت بدن تزریق می شود. اگر به هر کدام از مواد آلرژی داشته باشید، برآمدگی های قرمز کوچکی بر روی پوست نمایان خواهد شد. آزمایش بعدی گاهی اوقات می تواند آزمایش خون باشد.

داروهایی که می توانند سبب کاهش و آرام شدن علائم آلرژی بهاری شوند

1.  آنتی هیستامین ها : که سبب کاهش عطسه و خارش به وسیله کاهش مقدار هیستامین در بدن می شوند.
  2. ضد انعقادها : سبب کوچک شدن رگ های گذری از بینی شده و تورم و پر خونی را بهبود می بخشند
  3. ترکیب آنتی هیستامین با ضد انعقادها : ترکیبی از این دو ماده بوده و خواص ذکر شده در بالا را دارند.
  4. اسپری بینی : سبب بهبود پرخونی و باز نمودن گذرگاهای هوای بینی سریعتر از ضد انعقادها دهانی شده و همچنین اثرات جانبی کمتری دارند.
  5. قطره چشم : برای کاهش پرآبی و خارش چشم استفاده می شود
بیشتر بخوانید  پانسمان بعد از عمل بینی چگونه انجام می شود؟

برخی از آنتی هیستامین ها می توانند باعث خواب آلودگی شوند، بنابراین اگر از این داروها در طول روز استفاده می کنید بهتر است که احتیاط نماید. البته آنتی هستامین های غیر خواب آلودگی نیز موجود است. بنابراین اگر تصمیم به استفاده از این داروهای بدون نسخه برای چند روز دارید و نمی خواهید در طول روز دچار خواب آلودگی شوید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

با اینکه بدون نیاز به نسخه پزشک می توان داروهای ضد آلرژی را خریداری نمود، اما قبل از آن بهتر است با پزشک درباره اینکه آیا داروی مناسب و درستی را انتخاب نموده اید مشورت نماید.